Cars & Bikes

Deze brute Audi RS3 is een absolute eyecatcher van binnen én buiten

Audi RS3


Ben je op zoek naar een beetje vlotte wagen om je buren (en je vrienden) ziekelijk jaloers mee te maken? Een vierwieler die bij de eerste blikken al de nodige afgunst oproept? Mooi, want Audi komt met een hele fijne wagen met turbocompressor. Het geheel heeft een prima jasje gekregen en is volgestopt met nog fijnere technologische hoogstandjes zodat je ieder het nakijken geeft.

Audi RS3 met prestatiedrang

Eerst even terug in de tijd, naar het eind van de beruchte jaren 80. Audi voorzag toen zijn Coupé van een heerlijke vijf-in-lijn-turbomotor. De vierwielaandrijving en de opvallende spatborden zorgden ervoor dat de Quattro legendarisch werd. De prestaties van de wagen werden verheven tot standaard en bijna 40 jaar later is dat nog steeds het geval. Natuurlijk is er wel het een en ander veranderd, maar de prestatiedrang is onverminderd sterk gebleven.

Turbocompressor en vierwielaandrijving

Die drang om het beste uit elke wagen te halen brengt Audi 40 jaar later tot een mogelijk nieuw hoogtepunt: de Audi RS3. In vergelijking met zowel de Quattro als de oude RS3 zijn de verschillen minimaal. Ook nu zien we weer een vijfcilinder motor met een hele fijne turbocompressor. De nieuwe editie krijgt echter wel koppel-vectoring en de bekende Quattro vierwielaandrijving. Opvallend genoeg komen er wel verschillende variaties op de markt, afhankelijk van de mogelijkheden van de verschillende landen. Zo zal je in het ene land de RS3 zien als vijfdeurs Hatchback en in het andere land als een stoere driedeurs sedan.

https://www.instagram.com/p/CRgU82xrLtZ/

Lekker agressief

Ook leuk voor de liefhebber van een wat meer agressieve look: beide modellen ogen een stuk indrukwekkender. Zo valt de grille op door de glanzend zwarte omlijsting en zorgen de luchtinlaten in de bumper voor extra koelcapaciteit. Alles is netjes afgewerkt in het kenmerkende gaas van de Audi RS3. Dat zeshoekige gaas zie je ook terug in de sideskirts en de achterbumper. Uiteraard bezit de nieuwe Audi ook de kenmerkende dubbele ovale uitlaten. Het dakpaneel wat verduisterd kan worden maakt het helemaal af.

In minder dan 4 seconden naar 100 km/u

Uiteraard is het visuele aspect niet het enige wat de Audi uniek maakt. Een set stalen remmen met remklauwen zorgt samen met de zes zuigers voor een optimale controle over de wagen. Mocht dat net niet genoeg zijn, dan kan je nog kiezen voor een keramische variant aan de voorzijde en de metalen versie voor de achterwielen. Deze zijn fors groter uitgevallen waardoor ze beter tegen de hitte kunnen op de momenten dat je alles uit de wagen wenst te halen. Lekker snel is de Audi RS3 wel: in 3.8 seconden sprint je lekker naar 100 km/u. Ter vergelijking: de Mercedes-AMG CLA45 doet er 4,1 seconden over en de CLA 45 S doet het in 4.0 seconden. De topsnelheid van de wagen ligt op 280 km/u, maar mocht je er nog 10 kilometer per uur harder mee willen rijden, kies dan voor een upgrade met keramische remmen.

Vanaf 60.000 euro

Hoe mooi en snel de nieuwe Audi RS3 ook is, je zal er wel even geduld voor moeten hebben. Naar verwachting verschijnt de wagen volgende maand op de markt. Met een prijskaartje van 60.000 euro is het geen extreem dure wagen. Dat is overigens het instapmodel. Voor de sportievere editie mag je nog 2.000 euro extra aftikken. Het zijn overigens wel prijzen voor de Duitse markt. Naar verwachting zal diezelfde wagen in Nederland net iets duurder zijn.

Foto’s: Audi