Daar is ‘ie dan: de nieuwe Audi RS Q e-tron E2. De vernieuwde versie van de Audi RS Q e-tron verschijnt als eerst ten tonele tijdens de Rallye du Maroc in oktober. Deze race is de ultieme voorbereiding voor de Dakar Rally 2023.
Lichter, aerodynamischer en nóg efficiënter
Deze nieuwe Audi RS Q e-tron E2 heeft een volledig vernieuwd carrosserie, die tevens een stuk lichter is. Hierdoor wordt het totaalgewicht en het zwaartepunt van de auto aanzienlijk verlaagd. Dat is niet het enige verbeterpuntje ten opzichte van de voorganger Audi RS Q e-tron. Zo is de efficiëntie van de elektrische aandrijving een stuk verder verbeterd. Bovendien heeft de nieuwe RS e-tron de toevoeging ‘E2’ in zijn naam gekregen. Dit is een verwijzing naar de iconische Audi Sport quattro, de evo-versie van de legendarische Groep B rallyauto uit de jaren ‘80.
Racemonster van jewelste
Naast bovenstaande vernieuwingen is de cockpit aanzienlijk breder, ook de voor- en achterpanelen zijn opnieuw ontworpen. Alle aanpassingen zorgen voor het Sonja Bakker-effect bij het racemonster, die nu fors verminderd is in gewicht. Het vorige model was te zwaar en door nieuwe reglementen moet de auto 2.100 kilo wegen i.p.v. 2.000. En dat is gelukt: het racemonster weeg 2.100 kilo in totaal, waarvan 370 kilo is besteed aan de accu. Dit 52 kWh accupakket voorziet de twee elektromotoren in de differentiëlen, die samen goed zijn voor 288 kW (iets meer dan 392 pk), van stroom.
Ondanks verbeterde aerodynamica, geen nieuwe topsnelheid
Hoewel de knappe koppen van Audi gewicht hebben bespaart en de totale luchtweerstand met 15 procent hebben verminderd, blijft de topsnelheid onveranderd. Deze is namelijk beperkt door de reglementen tot 170 kilometer per uur. Toch biedt de verbeterde luchtstroom een groot voordeel: het stroomverbruik van de Audi RS Q e-tron E2 wordt verminderd. Daarnaast snelt de 4,5 meter lange rallywagen in 4,5 seconden naar 100 kilometer per uur op losse ondergrond.
Gaat de Audi RS Q e-tron E2 zijn voorganger voorbij?
De nieuweAudi RS Q e-tron E2 krijgt zijn vuurdoop tijdens de Rallye du Maroc van 1 tot en met 6 oktober. Alle drie de Audi-crews verschijnen aan de start van deze woestijnrally, die begint en eindigt in Agadir. De race is de ultieme voorbereiding voor de Dakar 2023, die van start gaat op 31 december. Gaat de wagen net zulke hoge ogen gooien dan zijn voorganger die in Dakar 2022, die vier etappezeges en in totaal viertien podiumresultaten op de etappes wist te behalen?