Een half jaar geleden bestormde Lamborghini de markt met een gloednieuwe SUV: Lamborghini Urus. Ditmaal is het de autofabrikant uit Ingolstadt, die een nieuwe SUV-coupé mag aanprijzen.
De Audi Q8 combineert de elegantie van een luxe vierdeurs coupé met de praktische veelzijdigheid van een grote SUV. Hij is rijk uitgerust, sterk genoeg voor het terrein en voorzien van uitgebreide connectiviteitsmogelijkheden. Je kunt de Audi Q8 in het derde kwartaal van 2018 bij je dealer vinden.
Wat we mogen verwachten van de Audi Q8
Audi’s SUV-coupé is 4,99 meter lang, 2,00 meter breed en 1,71 meter hoog. Daarmee is hij korter, breder en lager dan de Q7. Zijn wielbasis van bijna 3,00 meter staat garant voor een interieur dat ruimer is dan dat van zijn directe concurrenten, vooral in de lengte en wat hoofdruimte betreft. Achterin biedt de Audi Q8 plaats aan drie personen. De bank kan in de lengterichting worden verplaatst en in delen worden neergeklapt. Er ontstaat dan een bagageruimte van 1.755 liter groot.
Standaard met adaptieve dempers
Zoals het een Audi betaamt, is de Q8 uitgerust met quattro-vierwielaandrijving. Dat stuurt normaal gesproken 40 procent van de aandrijfkrachten naar de voorwielen en 60 procent naar de achterwielen. Als het nodig is, zorgt een mechanisch sperdifferentieel er voor dat het merendeel van de krachten naar de as met de meeste grip gaat. Daarbij heeft de Q8 ruim 25 centimeter aan grondspeling, korte overhangen voor en achter en hill descent control. Een wielophanging met instelbare dempers is standaard, optioneel levert Audi de Q8 met adaptieve luchtvering en vierwielsturing.
Het 48 Volt-systeem van de SUV-coupé combineert een lithium-ion batterij met een startmotor/generator. Bij een rem-actie kan de Audi Q8 tot wel 12 kW aan energie terugwinnen en in de batterij opslaan. De mild hybrid-technologie zorgt er voor dat de Audi Q8 relatief lang kan ‘zeilen’ met de aandrijflijn losgekoppeld van de motor, waarbij het start/stop-systeem al vanaf 22 km/h kan worden ingeschakeld.
Luisterend oor
Vrijwel alle functies van de Audi Q8 kunnen worden bediend via de twee MMI-schermen op de middenconsole. Het bovenste display is 10,1 inch groot en wordt gebruikt voor het infotainment- en navigatiesysteem. Het onderste scherm meet 8,6 inch en is voor de verwarming en airconditioning, diverse andere comfortfuncties en het invoeren van tekst. Daarbij luistert de Audi naar gesproken vragen en instructies. Zeg tegen de Q8 ‘Ik heb honger’ en hij zoekt de dichtstbijzijnde restaurants op.
Informatie in het blikveld
Het instrumentenpaneel wordt weergegeven in de optionele, volledig digitale Audi virtual cockpit, waarvan het 12,3 inch grote hoge-resolutie display via knoppen op het multifunctionele stuurwiel kan worden ingesteld. Een optioneel head-up display projecteert de belangrijkste informatie ook in de voorruit.
De Audi Q8 wordt onder meer leverbaar met geventileerde stoelen met massagefunctie, automatische airconditioning met vier zones, een Bang & Olufsen Advanced Sound System, lichtmetalen velgen tot 22 inch (20 inch standaard) en HD Matrix LED-verlichting. MMI navigation plus voegt onder meer een wifi-hotspot toe en ondersteuning voor online services via onder meer de myAudi-app.
Op het gebied van comfort en veiligheid is de Audi Q8 te voorzien van adaptieve cruise control, Efficiency Assist, Crossing Assist, Lane Change Warning, Curb Warning en een 360-graden camera. Begin 2019 wordt Remote Garage Pilot beschikbaar, waarmee de SUV zichzelf in en uit een garage kan rijden. Desgewenst houdt de Q8 zijn omgeving in de gaten met tot wel vijf radarsensoren, zes camera’s, twaalf ultrasone sensoren en een laserscanner.
De Europese marktlancering staat gepland voor het derde kwartaal van 2018.