Dat de Aprilia RSV4 1100 Factory een van de extremere straat legale superbikes is hoeven wij jullie niet te vertellen. Aprilia, die ondertussen alweer 10 jaar ervaring heeft met het V4 motor platform perfectioneert deze dan ook tot in de puntjes.
De RSV4 1100 Factory heeft meer pk dan kilo’s
Zoals eerder vermeld beschikt deze motor over meer kracht dan zijn voorganger. Met 217 pk en 199 kg doet de RSV4 dan ook mee in het summum van de supersport bikes. Met concurrenten als de BMW S1000RR en de Ducati Panigale V4S domineren zij dan ook deze categorie.
Hoe weet de RSV4 1100 Factory dan zo’n laag gewicht te bereiken? Onder andere door gebruik te maken van vederlichte materialen. Aluminium, titanium en zelfs koolstofvezel zijn goed vertegenwoordigd in dit scheurmonster.
2019 vs 2020
Van modeljaar 2019 naar 2020 zijn geen schokkende veranderingen doorgevoerd. Wel heeft Aprilia de RSV4 1100 Factory voorzien van elektr0nisch verstelbare Ohlins vering rondom. Ook hebben zij geen kosten bespaard op de stuurdemper die tevens door Ohlins geleverd wordt.
Dat is niet het enige, ook de looks hebben een update gekregen. Met een wat kleurrijkere livery dan het jaar. Iets wat bij het 2019 model een stuk eentoniger was. Het is maar net waar je van houdt, maar voor ons zijn de looks van het 2020 model toch wel onder favoriet.
Innovatieve technologieën maken RSV4 1100 Factory uniek
Als je voertuig beschikt over een acceleratievermogen à la kruisraket, moet je hopen dat een beschermengel je behoedt voor een desastreuze crash. Gelukkig heeft Aprilia meerdere van die beschermengeltjes meegeleverd, in de vorm van systemen die je op de weg houden, alsof je op rails rijdt. Om er maar een paar te noemen:
ATC: Je zou vermoeden dat het staat voor attack, want deze motor valt bochten aan als een maniak. Echter staat ‘ATC’ in dit geval voor de subtielere benaming ‘Aprilia Traction Control’. De naam spreekt voor zich, dit systeem zorgt ervoor dat jij tijdens het rijden meer grip hebt en niet uit die bocht vliegt die je aan wil vallen. O ja, zijn 8 instellingen voor dit systeem zijn makkelijk te bedienen middels een joystick.
AWC: Dit staat voor Aprilia Wheelie Control. Als je een puike motor hebt wil je ook een beetje showen natuurlijk. Al kunnen wheelies in het geval van motoren ook nog eens handig zijn bij accelereren. Dat zijn twee vliegen in één klap. En met drie standen waar je het systeem in kunt zetten vier jij straks de aankoop van deze motor met een perfecte wheelie.
ACC: In dit geval staat ‘acc’ juist niet voor acceleratie, maar voor Aprilia Cruise Control. Met deze functionaliteit kun je na het rondscheuren even rustig afkoelen op een vaste snelheid.
Dit alles maakt de Aprilia RSV4 1100 Factory dan ook erg goed te rijden. Onderin lijkt hij wat minder fel als de Aprilia Tuono V4 1100 Factory die we eerder reden, maar knal je hem richting de toeren begrenzer, die je overigens pas bij 13.600 toeren tegenkomt, schiet je er als een raket vandoor.
Dat laatste moest uiteraard even getest worden op de autobahn waar het formaat van onze cojones ophielden bij 297 km/u. Op de 280 km/u zit je dan ook in no time waarna de acceleratie hierna wat afneemt.
Comfort
Dat super sport bikes niet hoog scoren op comfort is geen geheim, met een zeer sportieve zithouding is het een aanslag op je polsen als het even niet hard gaat. De RSV4 1100 Factory lijkt wel gemaakt te zijn voor de wat kleinere rijder. Met 1.92 merk je dat je benen toch wat hoog opgetrokken zitten en je niet helemaal lekker achter het windscherm kunt kruipen.
Uiterlijk vertoon en geluid
Dat de RSV4 1100 Factory een opvallende verschijning is kunnen we niet genoeg benadrukken. De uitgesproken looks in combinatie met de carbon onderdelen doen de RSV4 erg agressief ogen. Het geluid matcht hier dan ook perfect bij. Met het diepe Aprilia v4 geluid dat nog net iets beter tot zijn recht komt met het Akrapovic uitlaat systeem. Laag in de toeren is het redelijk burgelijk maar hoger in de toeren brult deze erop los. Hoe dit aan de wettelijke normen voldoet? Geen idee.
Conclusie
De Aprilia RSV4 1100 Factory is, net zoals zijn looks, een bizar apparaat. De mind-blowing prestaties zijn ook voor de normale bestuurder toegankelijk. Dit komt onder andere door alle ondersteunende elektronica die erg goed zijn werk doen.
Voor de grotere rijder kan de RSV4 misschien wat aan de kleine kant aanvoelen vergeleken met zijn concurrenten. Wat je hierop inlevert aan comfort krijg je terug in ervaring, het geluid, de prestaties… elke rit zet weer een glimlach op je gezicht.
Wat kost dat? Met de Aprilia RSV4 1100 Factory koop je het beste wat Aprilia te bieden heeft. Dit tegen een prijs van 28.195,- euro.