Als je met een beetje scherpe blik je favoriete film bekijkt dan zal het je zijn opgevallen: de bad guys gebruiken nooit een iPhone. Dat valt op, maar er is een goede reden voor. Het heeft in ieder geval niets te maken met het budget van een willekeurige filmproductie, maar met de eisen van Apple. Het bedrijf uit Cuppertino wenst niet dat het schone imago wordt bevlekt door een of andere bad guy.
iPhone in Hollywoodproducties
Als je van te voren wilt weten wie de dader is een spannende thriller, let dan even op het merk smartphone wat wordt gebruikt. Is dit een iPhone, dan kan hij of zij onmogelijk de dader zijn. Apple heeft namelijk wel een belang bij het optimaliseren van de zichtbaarheid van zijn producten, en werkt daarom graag mee aan filmproducties. Daar staat wel tegenover dat men een flinke vinger in de pap wil hebben. Dat gaat het niet om het financiële aspect, maar om het imago van het bedrijf. Het wordt door Apple niet met zoveel woorden gezegd, maar voor de Amerikaanse regisseur Rian Johnson is het duidelijk: geen iPhone voor een bad guy.
Apple
Apple heeft een naam hoog te houden in Hollywood. Al sinds 1996 verschijnen er diverse Apple producten in films. Zo gebruikte Tom Cruise in Mission Impossible een Mac en konden de slechteriken het doen met een IBM computer. Ook andere films toonden Apple producten. Denk maar aan films als Legally Blonde (2001), Zoolander (2001), The Devil wears Prada (2005), Sex and the City (2008) en nog recenter, de Twilight-filmseries.
Het gebruik van A-merk producten is geen unicum. De Nederlandse regisseur Dick Maas weet er alles van en heeft in het verleden ook te maken gehad met product placement. Dat kent zowel voor- als nadelen. Aan de ene kant is het een prima manier om kosten besparen, aan de andere kant krijg je wel een vorm van bemoeienis die snel te ver kan gaan. “Als zij betalen voor het gebruik van hun spullen in films, mogen zij ook wel bepalen hoe dat gebeurt. Dat lijkt me logisch. Het is een ander verhaal als dat ten koste gaat van de inhoud.’’
Daniel Craig drinkt alcoholvrij bier van Heineken
Terwijl het voor Nederlandse films steeds uitzonderlijker wordt om te werken met product placement is het voor Amerikaanse films de normaalste zaak van de wereld. Dat is veelal het gevolg van een vorm van belangenverstrengeling. In films van Sony Pictures zullen de acteurs dan ook enkel computers gebruiken van het Japanse moederbedrijf. Ook is sluikreclame een algemeen geaccepteerde vorm van reclame maken. James Bond spant wat dat betreft de kroon, bovendien: hij komt er gewoon mee weg. Het Nederlandse Heineken is namelijk al decennia lang hoofdsponsor van 007 en dus zie je Daniel Craig in een Heineken commercial gewoon de alcoholvrij variant drinken. Dat de bekendste Britse geheim agent daardoor wellicht een ander imago krijgt, lijkt hem niets te deren. Waarschijnlijk krijgt hij er toch wel dik voor betaald.