De auto die het slechts presteert
Volgens het TÜV-rapport van 2024, waarin meer dan tien miljoen algemene apk-keuringen zijn geëvalueerd, komt één auto het slechtst uit de bus. In de categorie twee tot drie jaar oude auto’s, die voor het eerst verplicht gekeurd moeten worden, was er één elektrische wagen met een nogal opvallend statistiek. De Tesla Model 3 blijkt de minst goed presterende auto te zijn bij de Duitse apk-keuringen. De Tesla Model 3 heeft bij onze oosterburen een afkeurpercentage van maar liefst 14,7 procent, wat resulteerde in de laatste plaats. Direct boven de Tesla bevindt zich de Dacia Logan met een afkeurpercentage van 11,4 procent. Dat staat in schril contrast met het gemiddelde afkeurpercentage van auto’s in dezelfde leeftijdscategorie (5,7 procent).
Wat is er mis met de Tesla Model 3?
Waarom is de Tesla Model 3 de slechts presterende auto als het op de Duitse apk-keuringen aankomt? Nou, het rapport wijst op enkele zwakke punten van de Tesla Model 3. Het heeft te maken met problemen met de wielophanging en remschijven. Het hoge gewicht van elektrische voertuigen, inclusief de Model 3, wordt aangehaald als oorzaak van de problemen met het onderstel. Daarnaast leidt het regeneratieve remsysteem, dat energie terugwint met de motor, tot roest op de remschijven door onregelmatig gebruik van de remmen op de lange termijn. Uit het rapport blijkt dat andere automerken met elektrische modellen minder last hebben van vergelijkbare problemen. Zo staan de Renault Zoe en de Volkswagen e-Golf respectievelijk hoog in het middenveld en delen de vierde plaats met een uitvalpercentage van slechts 2,6 procent. Opvallend genoeg wordt de overall winnaar in deze leeftijdscategorie ingenomen door de niet-elektrische Volkswagen Golf Sportsvan, waarvan slechts twee van de honderd geteste Sportsvans niet in één keer door de keuring kwamen.
Niet kopen dus?
Belangrijk om op te merken, is dat niet alle elektrische modellen in het rapport zijn opgenomen vanwege een niet-representatief aantal keuringen bij sommige modellen. Bovendien betekent dit statistiek niet dat de Tesla Model 3 een slechte auto is. Het benadrukt eerder enkele specifieke uitdagingen waarmee elektrische voertuigen in het algemeen te maken hebben.