Het Amerikaanse leger gaat computerspellen gebruiken om nieuwe leden te werven. Dit is het gevolg van het niet halen van de quota voor nieuwe rekruten – voor het eerst sinds 2005. De jeugd heeft geen interesse voor het leger, dat terwijl virtuele oorlogsspellen als Call of Duty en Medal of Honor met miljoenen over de toonbank gaan. Het Amerikaanse leger wil daarom de populariteit van videospellen gebruiken om de jeugd weer warm te maken voor oorlogvoering. Dit doen ze door de beste gamers binnen het leger een eSports team te laten vormen die mee gaat doen met videospel kampioenschappen.
eSports team
Professioneel gamen blaast op. Zo is er praat om van eSports een olympische onderdeel te maken. Het Amerikaanse leger gaat nu dus ook een eSports team beginnen. Wie zich wil aansluiten moet zich inschrijven bij het leger. Het leger is nu al bezig met een interne kampioenschap voor het videospel Tekken – een spel waarbij twee personages met vechtsporten en onmogelijke bewegingen het tegen elkaar opnemen. De winnaar gaat naar het videospel kampioenschap PAX South om daar te strijden tegen de beste Tekken spelers van de wereld.
Geschiedenis
Dit is niet de eerste keer dat het Amerikaanse leger computerspellen inzet. Zo hebben ze in 1980 een deal gesloten met fabrikant Atari om een gemodificeerde versie te maken van het arcadespel Battlezone – een spel waarbij je door het besturen van een tank andere tanks moet vernietigen. Hetzelfde gebeurd met het computerspel DOOM uit 1993 – een schietspel waarbij je door de ogen van de hoofdpersoon speelt. De aangepaste versie is niet bedoelt als wapentraining, maar om troepen te leren samenwerken en snel beslissingen te laten nemen in gevaarlijke situaties.
Nederland
Sinds 2014 zijn oefeningen met computerspellen verplicht voor Nederlandse soldaten. Computerspellen zijn goedkoop en kunnen specifieke situaties simuleren, desondanks vormen de computerspellen geen vervanging voor de praktijk. Het is slechts de Theorie die ze voorbereidt op de echte training. Ook kunnen soldaten een landschap verkennen in een digitale omgeving voordat ze worden uitgezonden naar dat gebied.