Praktisch, maar ook weer niet
De Volkswagen ID. Buzz is niet de meest betaalbare bedrijfswagen. Toch wordt de bus veelal gebruikt door bedrijven waaronder PostNL en ANWB. Nu gaat de wagen gebruikt worden door de Universitair Medisch Centrum Groningen. Om echt transport te bieden voor zieken en gewonden is het helaas iets te krap. Het busje wordt daarom gebruikt als vervoermiddel voor de officier van Dienst Geneeskundig. Dat is degene die alles in juiste banen leidt tijdens een ongeval. Normaal rijden de officiers van Dienst in een Volkswagen Touran of een Tiguan, maar het is blijkbaar tijd voor verandering.
Binnen de range
Het is misschien je al opgevallen dat de ambulance geen zwaailichten op het dak heeft. Dit is bewust gedaan omdat het ten koste gaan van de stroomlijn van de auto. Het zit namelijk zo: als de auto meer moeite heeft vooruit te gaan gaat ‘ie meer energie gebruiken. In dit geval gaat hierdoor de range sneller op en dat kan een probleem worden voor de auto. Om deze reden hebben de makers de zwaailichten in de ruiten geplaatst. Wat weer minder goed is, is de actieradius die de Volkswagen ID. Buzz heeft. Gelukkig hoeven er geen lange afstanden worden afgelegd met de auto. De auto heeft wel een range van 250 á 300 km.
Specificaties van de Volkswagen ID. Buzz
De nieuwe ambulance bevat zo een 204 pk met 310 Nm koppel. Hierdoor gaat de auto van 0-100 km/u in 10,2 seconden. Voor een elektrische auto is dit niet zo snel, maar daardoor wordt de Volkswagen een stuk zuiniger, omdat er minder energie gebruikt wordt met de trage optrek. De auto heeft een topsnelheid van 145 km/u. Zien we in de toekomst meer van dit soort ambulances rondrijden?