De Grand Prix van Mexico – voor de Nederlandse fans intussen bekend als ‘Maxico’ komt er weer aan. Het Formule 1-circuit in het gebergte nabij de miljoenenstad Mexico City, beter bekend als Autódromo Hermanos Rodríguez, is in vele opzichten uniek. Lees hieronder wat dit circuit bijzonder maakt!
Nieuw ontwerp
Het 4.304 meter-lange circuit is sinds 2015 weer aanwezig op de Formule 1-kalender. De nieuwste iteratie – Autódromo Hermanos Rodríguez stond voorheen in twee verschillende lay-outs op de kalender – werd vernieuwd met de hulp van Hermann Tilke – een vaste circuitontwerper. De voornaamste vernieuwing? De kombocht rondom het stadiongedeelte verdween en maakte plaats voor een langzamere sector dwars door het honkbalstadion slash muziektempel.
Vernoemd naar ‘broeders’ Rodríguez
Het circuit is hernoemd naar twee grootse Mexicaanse racecoureurs die te vroeg het leven lieten. Beide droegen de achternaam Rodríguez. Hermanos in het Spaans staat voor ‘broeders’, vrij vertaald heet het Mexicaanse circuit dus: racecircuit gebroeders Rodríguez.
Autódromo Hermanos Rodríguez: racen op ruim twee kilometer boven zeeniveau!
Om precies bevindt Autódromo Hermanos Rodríguez zich op 2238 meter hoogte. Voor de koningsklasse van de racerij brengt dit de nodige uitdagingen. Ten eerste het fysieke aspect – je kunt je voorstellen dat de ijlere lucht meer van je lichaam vergt om de zuurstoftoevoer optimaal te houden. Een marathonloper heeft hier logischer meer last van dan een race-coureur die in zijn zitje strapped zit. De professioneel coureur van nu is topfit: geconditioneerd om te presteren in extreme omstandigheden. Dat de hoeveelheid zuurstof in het bloed lager is, betekent evengoed dat zijn lichaam harder moet werken om te compenseren bij zijwaartse G-krachten van vijf keer het lichaamsgewicht.
Autódromo-circuit: een (grotere) spoiler-alert!
Ook de Formule 1-bolides moeten een tandje bijzetten in deze atmosfeer. Enerzijds wordt het makkelijker gemaakt. Omdat de lucht ijler is – uit minder deeltjes bestaat – slaan de auto’s gemakkelijker een gat erdoorheen. Wat de Grand Prix van Mexico daardoor typeert? Aanzienlijk meer aerodynamische downforce is nodig op Autódromo Hermanos Rodríguez. Denk bijvoorbeeld aan een grotere achtervleugel. Nodig om het verlies van weerstand te compenseren die de auto’s als het ware op de weg drukt. Het voordeel? Bij hogere snelheden is die grotere spoiler minder belemmerend hier.
Circuit Mexicaanse GP is een veelzijdige recordhouder
En dat alles draagt bij aan de topsnelheid, zo is in 2016 bij de Mexicaanse Grand Prix bijvoorbeeld 372.5 kilometer per uur op het rechte stuk aangetikt. De hoogste gemeten snelheid in Formule 1! Niettemin is minder lucht juist een uitdaging voor de motor. Met name de turbo – een turbine die extra lucht naar de cilinders forceert – moet harder werken voor een soortgelijke vermogensboost als op zeeniveau. Simpel gezegd is het meer lucht in combinatie met extra brandstof dat voor een betere verbranding – en dus meer vermogen – zorgt.
Kolkend stadiongedeelte ‘Foro Sol’ is een ode aan oude muziektempel
Niet alleen die omstandigheden maken de Mexicaanse GP op het Autódromo-circuit uniek. De locatie is sinds de comeback op de F1-kalender in 2016 een waar publieksfavoriet. So much so, dat de race viermaal achtereen verkozen is tot het beste F1-raceweekend. Met name het honkbalstadion (genaamd: Foro Sol) bij bocht 14 – een langzame sectie – blijkt een volksfeest op de tribunes die hoog boven het spektakel uittorenen. Zo tref je hier grote DJ-optredens tijdens het raceweekend (bijvoorbeeld Armin van Buuren enkele jaren geleden). Voorheen hostte men hier de wereldbekende artiesten tijdens concerten: niemand minder dan Metallica, Madonna en U2 traden er op.
https://www.instagram.com/p/CJty3COB_s7/?utm_source=ig_web_copy_link