Cars & Bikes

Alleen als je het echt kunt betalen: Maserati MC12 Versione Corse

maserati


Heb je aardig wat geld te besteden, dan kun je daar leuke dingen mee doen. Investeren in aandelen die nu lekker laag staan. Maar wat doe je als je echt superveel te besteden hebt tijdens de Coronacrisis? Hamsteren is geen optie, dus dan blijft er maar een ding over: een Maserati MC12 ‘Versione Corse’ aanschaffen. Het nieuwste speeltje voor verwende jochies met veel te veel geld op de bank.

Maserati MC12: speelgoed voor de rijken

Als het om supercars gaat, dan heeft Maserati een naam hoog te houden. Ze bouwen namelijk geen normale supercars, maar meer het type wat niet teveel opvalt, afgezien van het geluid van de motor. Een uitzondering was wellicht de Maserati MC12, de wagen die is gebouwd op het chassis van de legendarische Ferrari Enzo.

Klassieke Maserati

De MC12 dateert alweer van zo’n 16 jaar gelden, 2004. In vergelijking met de Ferrari Enzo is de basis in stand gehouden,maar wel met dit verschil dat de wagen iets groter is. De kleurstelling is ideaal en doet direct denken aan Monaco waardoor de wagen een bijna koninklijke uitstraling krijgt. Het is dan ook direct de plek waar de MC12 zich thuis voelt én waar de kans het grootst is dat je hem in het ‘wild’ tegen kunt komen.

Oorspronkelijk was de MC12 gebouwd om mee te doen aan het FIA GT-kampioenschap. De ‘streetlegal cars’ uit die periode werden juist ontworpen met de homologatieregels in het achterhoofd. Maserati deed dat met de komst van de GT1-versie niet geheel onverdienstelijk. In het FIA GT-kampioenschap ging men er van door met de constructeurstitel.

Maagdelijke wagen

Wat je wellicht niet vermoed: de wagen op de afbeelding heeft nog nooit deelgenomen aan een enkele race. Het betreft hier namelijk de Versione Corse, bijgenaamd Corsa. Dit is dan ook geen normale racewagen, maar juist bedoeld voor privé gebruik ondanks het mega sportieve uiterlijk. Echt ‘streetlegal’ is de wagen niet, dus even gaan toeren over de A16 zal er niet in zitten. Wat dat de betreft gaat de vergelijking met de Ferrari FXX wel op.

In 6.4 seconden naar 200 km/u sprinten

Het voordeel van het ontwerpen en ontwikkelen van de Versione Corse is dat men niet gehinderd werd door tal van beperkende regels. Het oorspronkelijke vermogen kon dus lekker omhoog gejaagd worden en dat is ook duidelijk gebeurd. Waar de GT1 het met een bescheiden 605 pk moest doen, werd de Corsa lekker opgepompt en kreeg het de beschikking over een nette 675 paardenkrachten. Het werd daarmee gelijk een van de krachtigste Maserati’s ooit. Het accelereren gaat ook lekker, mits je er een beetje handigheid in hebt: van 0 tot 200 doet dit beestje in 6.4 seconden om vervolgens lekker door te rollen naar maximaal 326 km/u.

Maserati Nassau

Je begrijpt, de MC12 is in de normale uitvoering al een zeldzaamheid. Voor de Versione Corse is het nog lastiger om er een te scoren. Daar komt bij dat er slechts 12 van zijn geproduceerd, bovendien is dit exemplaar voorzien van de Koninklijk kleur oranje. We verbazen ons er dus over dat het ding niet gewoon Maserati nassau is gaan heten. Daar zit natuurlijk een leuk prijskaartje aan. Nogmaals, het is geen alledaags model. De wagen kostte destijds maar liefst 1 miljoen euro. Geen geld als je het op je rekening hebt staan, maar we vermoeden dat dit type supercar een degelijk beleggingsobject is. Grote kans dat Girardo & Co er een leuke prijs voor vragen. Dar staat de wagen overigens te koop. Nu nog wel in ieder geval.

Bron: Girardo