De Mercedes-Benz W196 R uit 1954 is van de meest iconische raceauto’s die ooit zijn gebouwd. Binnenkort wordt er één van de vier exemplaren die er gemaakt zijn geveild in Stuttgart, de verwachtingen zijn dat de raceauto meer dan 50 miljoen euro gaat opleveren.
Voormalige Formule 1-auto van Juan Manuel Fangio gaat geveild worden
De Mercedes-Benz W196 R uit 1954 wordt algemeen beschouwd als een van de meest iconische raceauto’s die ooit zijn gebouwd. Er zijn slechts vier exemplaren van de raceauto geproduceerd, één hiervan zal binnenkort worden geveild in het prestigieuze Mercedes-Benz Museum in Stuttgart, in februari. Deze zeldzame auto wordt verwacht een verbluffende prijs van maar liefst € 50 miljoen op te gaan brengen.
De W196 R maakte een onvergetelijk debuut door de overwinning te behalen op de Grand Prix van Buenos Aires in 1955, waarmee het zijn indrukwekkende prestaties tentoonstelde. Met een topsnelheid van 300 km/u was het een wonder van techniek voor zijn tijd, waardoor het een van de snelste en meest geavanceerde raceauto’s van de jaren ’50 werd.
De Mercedes-Benz W196 R
De Silver Arrows van Mercedes-Benz zijn het symbool van de gouden eeuw van motorsport, die het Formule 1-racen domineerden zowel voor als na de Tweede Wereldoorlog. De W196 R, speciaal ontworpen om te voldoen aan de Formule 1-regels van 1954 voor tot 2,5-liter motoren, wordt nog steeds geprezen om zijn baanbrekende technologie en snelheid. Dit specifieke model vertegenwoordigt een belangrijk moment in de auto- en motorsportgeschiedenis, en de aanstaande veiling zal ongetwijfeld grote verzamelaars en liefhebbers van over de hele wereld aantrekken.
De Mercedes-Benz W196 R werd bestuurd door racelegendes Juan Manuel Fangio en Stirling Moss en werd al snel de auto om te verslaan, met een revolutionaire lijn acht-motor die 290 pk leverde. Het aerodynamische ontwerp met gesloten wielen was speciaal ontwikkeld voor circuits met hoge snelheden, terwijl de open-wielversie geschikt was voor kleinere, bochtigere circuits. De W196 R maakte zijn debuut op de Franse Grand Prix van 1954 in Reims, waar het een sensationele één-twee finish behaalde. Fangio en Karl Kling eindigden respectievelijk op de eerste en tweede plaats, terwijl teamgenoot Hans Herrmann de snelste ronde reed. Fangio ging door om het Wereldkampioenschap Formule 1 van 1954 te winnen met de W196 R.