Custom bikes zijn een verademing om naar te kijken. Van opgepoetste classics naar bizarre knutselwerken, je kunt het zo gek nog niet bedenken. Omdat er een grote stroom aan deze categorie tweewielers te vinden is en ze ons telkens blijven verbazen, zetten wij de 5 vetste custom bikes van deze week op een rijtje.
Triumph Rocket 3 TFC
Dit ultra-zeldzame, ultra-premium en op maat gemaakte beest zal naar alle waarschijnlijkheid uitgerust worden met een van ’s werelds grootste productiemotoren die vandaag de dag op de markt rondbrullen. We hebben het hier over 2.500 cc en een vermogen van 180+ pk, waardoor de realisatie van het huidige prototype toch wel tegen de status van een superbike aan rijdt – en al helemaal voor een cruiser. Niet voor niets dat z’n koosnaampje ook Rocket is. Triumph belooft dat de TFC Rocket 3 “niets minder dan de ultieme motorfiets” zal zijn. Compleet met wereld-kloppende prestaties, geavanceerde technologie, gespierde aanwezigheid en unieke technische innovaties. We kunnen uren aan de praat blijven over deze motor, maar Triump Motors weet het natuurlijk het beste te vertellen.
1965 Norton 650 SS
Dit is een motor van het legendarische Legend Motors, afkomstig uit de Franse stad Lille. Op hun Facebookpagina plaatsen ze geregeld mooie motors, maar dit exemplaar wint met vlag en wimpel de schoonheidsprijs. Ze hebben op basis van een oude Norton-motor een pareltje neergezet. De motor moet garant staan voor 185 kilometer per uur, wat niet niks is voor een motor die afkomstig is uit de jaren ’60. Er zijn een paar kleine aanpassingen verricht aan het oude model. Hij is licht opgeknapt en opgepoetst en zijn de missende onderdelen er weer opgezet. Lees hier het hele verhaal van de motor.
BMW R80 Brat By Unik Edition
In dit geval spreken we weer over een ware klassieker die in zijn oude glorie is opgeknapt. Het gaat om een BMW-motor uit de jaren ’80, in het specifiek de R-serie. De R80 RT die Luis Costa en Tiago Gonçalves hebben opgeknapt ziet er keurig uit, vooral gezien zijn leeftijd. Naast dat hij een flinke poetsbeurt heeft gekregen is er meer veranderd. Zo heeft hij een carburateur van Keithin CR gekregen en een uitlaat van British Customs. De koplamp is nu een xenon-licht en de remmen zijn van Beringer, die zorgen ervoor dat de 18 inch wielen tijdig tot stilstand komen. Je kunt meer lezen op deze site.
Ugley’s Crazy Arc SR400
Ondanks zijn naam, is deze motor toch zeker een genot om naar te kijken. De Crazy Arc SR400 is gebaseerd op de Yamaha SR400, maar aan het uiterlijk is een hoop veranderd. Zowat het hele chassis is zelfgemaakt, zodat de motor zo laag mogelijk zit. Verdere toevoegingen zijn een Keihin CR carburateur en een nieuwe zelfgemaakte uitlaat. Als kers op de taart beschikt de motor over trommelremmen en mooie gespaakte wielen. Meer mooie foto’s van deze Ugley zijn te vinden op de site van Bikerscafe.
BMW K1100 scrambler
Dit is een van die custom bikes waarvan het lijkt alsof hij vers uit de fabriek komt gereden. Een fabriek uit de jaren ’90 welteverstaan., want deze BMW K1100 scrambler is gebaseerd op een normale K1100. Onze zuiderburen van TOMA Customs hebben de motor helemaal uit elkaar gehaald. Daarna hebben ze offroad-banden erop gezet en de handvatten zijn veranderd, net als de zitting. De richtingaangevers hebben een minimaler design gekregen. Als laatste heeft de voorlamp een nieuwe gelige retro-look gekregen. Een mooi eindresultaat als je het ons vraagt. Je kunt natuurlijk de grens over om naar verdere info te vragen, maar naar de site gaan is natuurlijk net zo handig.