Cars & Bikes

5 belangrijke lessen uit de Grand Prix van Australië

lessen grand prix Australië

De Australische Grand Prix van 2022 is achter ons. Hoewel de race zelf niet de geschiedenisboeken ingaat als een ware kaskraker, is er meer dan genoeg om over na te praten. Tijd voor een overzicht met 5 lessen uit de Grand Prix van Australië. 

5 lessen uit Grand Prix van Australië: Ferrari is het te verslaan team in 2022

https://www.instagram.com/p/CcLHSr_qHlN/
Dat Ferrari (pech van Carlos Sainz uitgesloten) in Albert Park in staat was om vanuit de kop het tempo te controleren is veelzeggend. Niet alleen de toonaangevende motor is de troef dit jaar, maar ook de allround prestaties van de SF-75 op verschillende circuits zetten al vroeg de toon. En met een coureur als Charles Leclerc die het kampioenschap leidt na zijn tweede zege uit drie races is het totaalplaatje veelbelovend.

Mercedes pakt door in herstelplan

Het siert de constructeurstitel winnaars van vorig jaar: ondanks een moeilijke start is schadebeperking het toverwoord bij Mercedes. Het team erkent dat het voor een moeilijke opgave staat. En dat er op Albert Park wederom een P4 en P3 opstrijkt, maakt de nog geldende achterstand niet hopeloos. 
https://www.instagram.com/p/CcKai94Ih2I/
In opzicht van racepace heeft Mercedes in twee weken tijd veel stappen gemaakt. De vraag is hoeveel snelheid er nog inzit, zodra het porpoising-probleem (waarbij de auto bij hogere snelheden door de downforce van onderaan de auto stuitert) helemaal is opgelost.
Het valt daarbij op dat een coureur als George Russell na drie jaar bij hekkensluiter Williams sterkte en stabiliteit biedt bij het team. Russell staat zelfs tweede in het wereldkampioenschap dankzij zijn derde plek in Australië. 

5 lessen uit Grand Prix van Australië: Alarmbellen bij Aston Martin

Een rampweekend voor Aston Martin. Het team dat in het nieuwe tijdperk een wereldtitel aspireert, staat hopeloos laatste met nul punten.
https://www.instagram.com/p/CcKokdjIbFc/
Betrouwbaarheidsproblemen waardoor de tot voor kort zieke Sebastian Vettel alsnog weinig kilometers maakte tijdens trainingen, dit weekend máár een kwalificatieronde kon doen (en strandde in Q1) – evenals de knullige manier waarop de Duitser uit de race crashte: het lijkt meer dan ooit te rammelen aan alle kanten bij het team. Pijnlijk, zeker als je beseft dat niet zoveel jaar geleden ‘Force India’ met een kleiner budget structureel de voorkant van de middenmoot uitdaagde.
En ja. Dat Lance Stroll in de kwalificatie niet in zijn spiegels kijkt en de deur dichtsmijt terwijl Nicholas Latifi er even langs wil… De zoon van de eigenaar lijkt in 2022 niet scherp op gemotiveerd genoeg voor de taak voorhand. Gaat vader Lawrence eieren voor zijn geld kiezen en een vervanger zoeken? Of trekt hij de stekker uit het project als de beoogde resultaten uitblijven? 

Fans bij podium ceremonie grote opsteker

Na twee jaar afwezigheid is de Australische Grand Prix echt terug. En hoe? Het vierdaagse evenement trok in totaal 419,114 bezoekers. Dat is een record sinds dat de Formule 1 neerstreek in Melbourne anno 1995. Een opsteker voor de organisatie die er zeker één kan gebruiken na tweemaal moeten afzeggen in 2020 en 2021. 
https://www.instagram.com/p/CcM4d4ppJ67/
Het voelde tenslotte bevrijdend om eindelijk weer een gigantische menigte te zien feesten en zingen bij de podiumceremonie. Het is een traditie in de sport die een lange tijd niet kon, waardoor het een zekere closure symboliseert na een periode van isolatie en sociale ontwrichting.

Betrouwbaarheidsproblemen kunnen Red Bull vroeg de kop kosten

Waar je vroeg bang voor bent, lijkt steeds meer de realiteit: Red Bull Racing en met name Max Verstappen pushen tot het naatje om Ferrari en Charles Leclerc weerstand te bieden. Maar waar de Nederlander zonder noemenswaardige barsten de druk er vol op weet te houden, is het de auto onder zijn kont die het wederom begeeft. ‘Onacceptabel’, zoals de teleurgestelde Max liet blijken.
https://www.instagram.com/p/CcKdPMCovOs/
Red Bull moet niet alleen de betrouwbaarheid op orde krijgen, maar ook snelheid vinden. Ferrari is namelijk een tandje bijgeschakeld, terwijl de machine van Red Bull weer kwakkelt. Het roer moet om, en snel. Want zoals het er nu voorstaat, is een wereldtitel in 2022 rap aan de horizon aan het verdwijnen. 
Dit waren de vijf lessen uit de Grand Prix van Australië. Wat viel jullie nog meer op?