Kindje van Q5 en Macan
De Q6 E-Tron tilt luxe naar een geheel nieuw niveau. Het is alsof de Audi Q5 en de Porsche Macan een kindje hebben gekregen, maar dit kindje is uitgegroeid tot een milieuvriendelijke superster.
Maar laten we het even over technologie hebben. Audi heeft de code gekraakt voor de perfecte elektrische auto met zijn Premium Platform Electric (PPE) architectuur, waardoor de Q6 E-Tron een ware gamechanger is. Met een in-house motorontwerp vol dicht opeengepakte koperdraden, vlieg je voorbij andere weggebruikers terwijl je bespaart op die zeldzame zware aardmetalen. En alsof dat nog niet genoeg is, hebben de ingenieurs van Audi een paar trucjes toegevoegd om de batterij supersnel op te laden.
Laten we het nu hebben over de kracht onder de motorkap. We hebben het over serieuze paardenkrachten en koppel waar je u tegen zegt. Hoewel Audi de exacte cijfers nog geheimhoudt, kunnen we niets anders verwachten dan vermogen waar je ‘u’ tegen zegt. Beeld je in: een e-Quattro vierwielaandrijvingssysteem dat zo veelzijdig is dat ‘ie elke weg de baas is. Gladde wegen? Geen probleem voor dit elektrische monster.
Elektrische snufjes
Nu, laten we het hebben over verlichting. Audi heeft de verlichting naar een hoger niveau getild en biedt je de ultieme lichtshow-ervaring. De matrix-dagrijlichten aan de voorkant geven je het gevoel dat je een ruimteschip bestuurt, en de cross-car OLED-verlichting aan de achterkant laat iedereen sprakeloos achter.
Laten we de batterij, het hart en de ziel van dit elektrische beest, niet vergeten. Audi heeft een dubbele 400V 800V-batterijpakket ontworpen. En geloof ons, je zult met een bereik van meer dan 595 kilometer door de stad snellen in een mum van tijd.
Hebben we al gezegd hoe handig deze auto is? Oh ja, Audi weet wat je nodig hebt. Ze hebben twee oplaadpoorten aan beide achterste zijpanelen toegevoegd, gewoon omdat het kan. Het zal je niet sneller opladen, maar je zult je stoerder voelen wanneer je je auto thuis aansluit.
Prijskaartje
En het beste deel? De Q6 E-Tron is onderweg en maakt deze herfst zijn grote entree in Europa. De verkoop in Noord-Amerika zal kort daarna beginnen, begin 2024. De prijs? Naar verluidt kost het goedkoopste model 65,000 dollar, de prijzen van enkele opgevoerde kunnen oplopen tot 85,000 dollar.