Cars & Bikes

Gewoonvoorhem test: de 2021 Kawasaki Z H2 SE

Kawasaki Z H2 SE

We vallen meteen met de deur in huis: supercharged. Dat is het eerste woord wat in ons opkomt als we denken aan Kawasaki’s nieuwste toevoeging aan de Z-range. De 2021 Kawasaki Z H2 SE is het nieuwe vlaggenschip van de naked bikes van het Japanse motorfietsmerk.

Supercharger

Het rijden met een supercharged motorblok is een geheel nieuwe ervaring. De acceleratie is subliem en ook het fluitende geluid geeft een extra gevoel van snelheid. Door de supercharger ben je bliksemsnel weg en terwijl je schakelt, behoud je de power en kan je geleidelijk de pk’s opvoeren – uniek!

De Z H2 SE heeft ‘body’

Nadat we een week op de Z900 hebben gereden, mochten we deze omwisselen voor de Z H2 SE. Met een flinke zijwind zijn we op de Z900 naar Kawasaki Nederland gereden om vervolgens weer met diezelfde zijwind op de Z H2 SE terug te rijden. Hierdoor merkten we gelijk hoe ontzettend ontspannen de Z H2 SE rijdt.

Waar we met lichtere motorfietsen onszelf aardig moeten inspannen om de motor onder bedwang te houden, is dit bij de 239 kilo wegende Z H2 SE helemaal niet het geval. Voordat we de motor meekregen werd ons door Kawasaki verteld dat er zelfs mensen zijn die deze motorfiets voor woon-werkverkeer gebruiken. Als we kijken naar comfort is dit zeker te beamen, want wat rijdt deze motorfiets ontspannen.

De specificaties van de Z H2 SE liegen er niet om. De vloeistofgekoelde, 998 cm³ 4-cilinder 4-takt lijnmotor met supercharger is goed voor 200 pk en een maximaal koppel van 137 Nm. Met de supercharger aan boord én quickshifter vlieg je door de zes versnellingen. De zithoogte is 830 mm.

Vele opties

Van intelligente ABS en Cornering Management tot Launch en Wheelie Control – de Kawasaki Z H2 SE kan je op alle fronten naar eigen wens aanpassen via het gebruiksvriendelijke kleurenscherm. Je kan ook goed in de gaten houden wanneer de supercharger zijn intrede maakt. Daarnaast is er een keuze uit drie voorgeprogrammeerde Power Modes zodat jij als rijder kan focussen op de weg.

Verder beschikt de motorfiets over een semi-actieve elektronische veringssysteem (KECS). Deze past zich in real time aan de weg- en rijdomstandigheden aan en zorgt voor de ideale hoeveelheid gewenste demping.

Uitstraling

Uitstraling van een motorfiets is erg belangrijk. Als je denkt aan Kawasaki denk je aan groen. Hoewel zwart grotendeels de overhand heeft bij de Z H2 SE, springt de felgroene kleur er mooi uit. Verder is de naked bike volgens het SUGOMI-design ontworpen, wat voor een minimalistische en agressieve look zorgt. De Z H2 SE is geen kleine motor en dat zie je ook gelijk, met name de brede voorkant viel ons gelijk op.

Verder leuk om te weten: de Z H2 SE heeft het ‘Kawasaki River Mark’-embleem op de koplampkap. Het gebruik daarvan is een eerbetoon dat alleen is toegestaan voor de meest uitzonderlijke Kawasaki’s.

Geïnteresseerd? De prijs van de Kawasaki Z H2 SE begint bij €23.249,-.