Cars & Bikes

Deze 1964 Porsche 904 GTS is voor bijna 2 miljoen euro geveild

1964 porsche 904

De Porsche 904 GTS uit 1964 is onlangs geveild voor bijna 2 miljoen euro. Dit bijzondere racevoertuig maakte zijn debuut in 1964 en stond bekend om zijn enorme prestaties. Het was de eerste Porsche met een ladderchassis en een glasvezel carrosserie. De wagen was voorzien van een volledig onafhankelijke vering met coilover-veren. In totaal zijn er 108 exemplaren van de Porsche 904 GTS gebouwd.

Porsche 904 GTS

De eerste eigenaar van deze Porsche 904 GTS komt uit Duitsland. Hierna kwam het in handen van de Franse coureur Raymond Touroul. Deze reed met het voertuig tot 1972. In 2000 is de auto gerestaureerd en kreeg hij een zescilindermotor uit de later geproduceerde Porsche 904/6. De huidige eigenaar liet de oorspronkelijke motor restaureren en deze ligt nog in de auto bij de verkoop. De Porsche 904 GTS is het eerste model van Porsche met een aerodynamische en lichtgewicht glasvezel carrosserie. De auto heeft een geavanceerde viercilindermotor met dubbele bovenliggende nokkenassen. Dit is overgenomen van de 356 Carrera. Vanaf een aantal modellen later is de 906 uitgerust met een zescilindermotor. In totaal zijn er 108 chassis door de fabriek gebouwd, plus nog een aantal later vanuit reserveonderdelen.

Historisch besef

De historie van dit specifieke exemplaar van de Porsche 904 GTS is goed vastgelegd. De auto is oorspronkelijk afgewerkt in Signal Red met een blauwe bekleding en in 1964 aan zijn eerste eigenaar geleverd. Vervolgens verhuisde het voertuig aan het einde van de jaren ’60 naar Portugal en later naar Frankrijk voor race-evenementen. Rond 1980 werd de auto gerestaureerd en opnieuw gespoten in Signal Red, met een bekleding van crèmekleurig leer. In 2000 is de auto opnieuw gerestaureerd en gespoten in Silver Metallic, en kreeg hij een nieuwe zwarte bekleding. De oorspronkelijke viercilindermotor bleek beschadigd en werd vervangen door een twee liter zescilindermotor uit de 906.

Origineel exemplaar

De auto heeft een FIA-historische technische pas, een uitgebreid historiedossier en een tweede set wielen bij aankoop. De huidige kilometerstand is 24.000 km. Dit is niet echt veel kilometer. Zelfs erg weinig voor zo’n ‘oude’ auto. Het is een van de meest originele exemplaren van de Porsche 904 GTS die op dit moment op de markt is. De auto is klaar voor vintage rally’s en toertochten. De Porsche 904 GTS heeft de beschikking over een indrukwekkende zescilindermotor uit de 906 of een oorspronkelijke viercilindermotor.

Prachtige auto

Het is duidelijk dat de Porsche 904 GTS nog steeds gewaardeerd wordt door verzamelaars en liefhebbers van klassieke raceauto’s. De goede prestaties en de prachtige vormgeving maken deze auto tot een waardevolle aanvulling op elke collectie. Het feit dat dit specifieke exemplaar voor bijna 2 miljoen euro is geveild, toont aan hoe hoog de vraag naar deze iconische auto nog steeds is.

Beeld: RM Sotheby’s.