Cars & Bikes

Offroad rijden met de Ford Rangers: geen parcours is hen te sterk

Ford Ranger

Offroad rijden in één of meerdere dikke wagens, dat is de ultieme droom voor veel mannen onder ons. Ford weet dit maar al te goed en besloot dan ook een perstrip te organiseren naar het zonnige Marseille. Want hoewel het in Nederland koud, winderig en nat blijft, in Frankrijk was dit nog zeker niet het geval. Ideale omstandigheden om met wat autofanaten de weg op te gaan en enkele offroad terreinen uit te testen.

 

Ford Ranger uitvoeringen in Marseille

Tijdens de trip stonden er een aantal Ranger modellen centraal. De Ford MS RT, de Stromtrak, de Wolftrak en de Raptor SIP. De bedoeling: men laten ervaren hoe deze bolides rijden, welke functies ze hebben en om te laten zien én voelen hoe de wagens presteren op de verschillende, uitdagende terreinen.

Ford Ranger MS RT: de ‘daily driver’

Samen met de experts van M-Sport, partner van Ford in de autosport, is de Ford Ranger MS RT tot stand gekomen. Deze uitvoering brengt de rallysport naar de openbare weg en laat zien dat ook de ‘werkpaarden’ een sportieve uitvoering kunnen hebben. Met de sportieve look en een exclusief interieur is dit model van alle gemakken voorzien.

De ‘dailydriver’ biedt ongelooflijk veel comfort en laat zien dat hij een uitdagende ondergrond zeker aan kan. De auto heeft een sterke 2.0 EcoBlue dieselmotor met 213 pk, gekoppeld aan een 10-traps automaat. Met een laadvermogen van 1.000 kg en 3.500 kg trekgewicht, wordt de Ranger MS RT gezien als de ultieme ‘bedrijfswagen’ voor iedere man.

De Ranger Storm- en Wolftrak

Geeft een alledaagse pick-up niet genoeg adrenaline en ben je op zoek naar meer uitdaging op de weg? Dan ben je hier aan het juiste adres. Samen met de mannen van Ford doken we de bergen van Marseille in om enkele bijpassende parcours te testen. De 213 pk sterke Ford Ranger Stormtrak nam het voortouw en bewoog zich met hogere snelheid door de hobbelige bossen als een schaatser over de ijsbaan. Met zijn 4×4-aandrijflijn beschikt hij over een elektronisch shift-on-the-flysysteem, waarmee je met een druk op de knop kunt overschakelen van tweewielaandrijving naar vierwielaandrijving – en weer terug. De ideale pick-up voor werk of ontspanning, zowel op de weg als offroad.

Vervolgens was het de beurt aan de Wolftrak. Dé pick-up die meedogenloos werkt en enorme lasten kan dragen zonder te klagen. Deze wagen is speciaal ontwikkeld voor zware toepassingen en voelt zich dan ook helemaal thuis op zowel de weg als op ruw terrein. Met een 170 pk sterke dieselmotor met 420 Nm en het solide 4×4-systeem en all-terrein-banden, kun je offroad gaan met het volste vertrouwen. En geloof ons, dat hebben we gedaan.

In een ware ‘offroad arena’ mochten wij de Wolftrak loslaten. Met een helling van ongeveer 60 graden moesten we ervoor zorgen dat de Ranger heelhuids beneden kwam zodat we het terrein konden betreden. Makkelijker gezegd dan gedaan met een pick-up, maar met de Wolftrak ging dit bijzonder makkelijk. Door simpelweg met de rem te spelen, gleed de Ranger de helling af zonder veel moeite. Een klein kusje tussen de voorbumper én het zand en de helling was voldaan.

De Ford Ranger Raptor SIP

Natuurlijk kan het nog altijd sneller, hoger én sterker. Mannen, maak kennis met de Ford Ranger Raptor. Bij de naam zullen er wellicht al wat belletjes gaan rinkelen en komen de vooroordelen over de bruutheid wagen vast en zeker al naar boven. Nou, deze vooroordelen mochten wij testen op een offroad parcours inclusief een jump. Met 70 km per uur een ‘kleine’ schans betreden, dat is voor veel mensen (en wagens) geen dagelijkse activiteit, maar toch mochten wij het proberen. Met de 213 pk sterke Raptor sloten we de trip in Marseille af met een knaller! Na een zweefmoment in de lucht, kwam de wagen weer op de grond. Pas dan merk je wat voor klappen deze bolide kan vangen tijdens een landing. De FOX schokdempers doen goed hun werk waardoor een brute landing alsnog als ‘comfortabel’ wordt ervaren.

Een waanzinnige trip met leuke mensen en uitdagende wagens, wat wil een man nog meer?