Geurvrije garage dankzij blik op de toekomst
Wie de werkplaats van het Nederlandse hoofdkantoor van Hyundai betreedt, komt geen kenmerkende autogaragegeur van motorolie of benzine tegemoet. In tegendeel zelfs. De werkplaats is nagenoeg geurvrij. Hoe dat komt? Hyundai produceert en verkoopt voornamelijk elektrische en hybride auto’s. Niet zo gek ook dat de Zuid-Koreaanse autofabrikant één van de voorlopers is op het gebied van emissievrije mobiliteit. Tegen het einde van 2025 wordt zelfs verwacht dat Hyundai het grootste assortiment elektrische voertuigen (EV’s) heeft van alle fabrikanten in de industrie. Zo streeft Hyundai — wat letterlijk ‘modern times’ betekent — naar een assortiment van 23 volledige elektrische modellen, en daar wil het bedrijf een miljoen exemplaren van verkopen.
Eén van die duurzame modellen is de gloednieuwe KONA, die onlangs voor het oog van de Nederlandse pers door een dartelende robothond genaamd Spot werd onthuld. Hyundai is, naast autofabrikant, de trotse eigenaar van roboticabedrijf Boston Dynamics, de geestesvader en -moeder van Spot. Wanneer het blauwe doek van de nieuwe KONA Hybrid afglijdt, begint de gele, metalen viervoeter heen en weer te wippen van enthousiasme. Zie het als een soort van kwispelen in robothondentaal. De viervoeter is niet alleen blij met de onthulling van de nieuwe KONA, de hond is vrolijk om zijn familielid te zien; niet alleen delen ze dezelfde ouders, de twee hebben dezelfde technische snufjes in hun lichaam.
Technisch vernuft in de gloednieuwe Hyundai KONA
De Hyundai KONA, die in vier verschillende versies komt: Electric, Hybrid, Mild-Hybrid en de sportieve N Line, heeft welgeteld negentien technische snufjes van Spot. Deze high tech assistentiesystemen vallen onder de noemer Smart Sense en bieden bestuurders van de Hyundai KONA extra veiligheid en gemoedsrust. Een greep uit de voorzieningen: Een noodremsysteem waarschuwt én remt automatisch af wanneer er een voertuig, fietser of auto voor de auto wordt gedetecteerd; Leading Vehicle Departure Alert waarschuwt wanneer de voorligger weer gaat rijden – erg handig bij het stoplicht en in de file; Driver Attention Warning signaleert tekenen van vermoeidheid of afleiding bij de bestuurder, en geeft een waarschuwing en een pop-upbericht dat een pauze voorstelt; en de bestuurders hebben 360 graden zicht tijdens het parkeren.
Niet alleen aan veiligheid is gedacht, ook qua gebruik is de Koreaan van alle gemakken voorzien. Je kunt de KONA openen en sluiten met je smartphone én smartwatch. Bovendien worden updates van het besturingssysteem automatisch uitgevoerd, waardoor tripjes naar de autodealer je worden bespaard.
Futuristisch design
De Hyundaise blik op de toekomst is ook terug te zien in het design van de vernieuwde KONA. Zo oogt de auto van Koreaanse makelij door de doorlopende voor- en achterverlichting een stuk futuristischer. Daarnaast zorgen de nieuwe grille en achterlichtunits, die onderdeel uitmaken van de spatbordverbreder, voor een stoerdere look. Verder springt het derde remlicht tussen de spoiler erg in het oog.
Een ander groot verschil met de KONA uit 2022 is de ruimte. De nieuwe KONA is namelijk 25 millimeter breder en ook de wielbasis heeft een groeispurt gemaakt van 60 millimeter. Ook in lengte is de Koreaan gegroeid; 15 centimeter om precies te zijn. Hierdoor biedt de KONA meer leefruimte in het interieur. Iets wat prettig is voor de hedendaagse mens, want een auto wordt vandaag de dag steeds meer dan een voertuig alleen dat je van A naar B brengt.
Investeren in een peperdure stereo-installatie hoeft na aanschaf van een KONA ook niet meer. De auto is voorzien van een geluidsinstallatie van Bose, waardoor jij tijdens, voor of na autoritten optimaal genieten van de beste muziek. Tel daar het comfort en de ruimte van het interieur bij op en het voertuig kan met recht worden bestempeld als een lounge op wielen. Ter beeldvorming: voorin kunnen de stoelen als een sofa worden bediend en in relaxstand worden gezet.
Specificaties
Niet alleen op het gebied van design en sensoren is de KONA een uitblinker. Om even in de specificaties te duiken: de standaardversie van de KONA Electric heeft een actieradius van 350 kilometer. Kies je voor de Long Range-versie? Dan wordt die range omhoog gekrikt met 150 kilometer. In de neus van deze Long Range-versie ligt een elektromotor van 160 kW met 255 Nm aan koppel. Bang zijn om eindeloos te wachten op een volledig opgeladen batterij is niet nodig: in slechts 41 minuten tijd is het batterijpakket van 65,4 kWh van 10 procent naar 80 procent opgeladen.
Wordt de Hyundai KONA in 2023 de best verkochte elektrische auto van Nederland?
Alles in overweging nemende, kan de nieuwe Hyundai KONA zomaar een gooi doen naar de titel van best verkochte elektrische auto van Nederland in 2023. Ons autohart gaat in elk geval sneller kloppen van deze elektrische wagen.
Toch liever een hybride dan volledig elektrisch rijden? Ook dan ben je bij Hyundai aan het juiste adres. De KONA is beschikbaar in een Hybrid en Mild-Hybrid uitvoering. Voor de sportieve rijders is er de N Line. Deze vierwieler heeft een agressievere vormgeving, beschikt over een vleugelvormige bumper, heeft een dubbele uitlaat en is voorzien van zilverkleurige sideskirts.
De Hyundai KONA heeft een vanafprijs van 29.995 euro en is verkrijgbaar in diverse kleuren. Van Denim Blue Pearl tot Ultimate Red Metallic — dankzij de elf (Electric en Mild-Hybrid) en tien (Hybrid) kleurenopties valt er voldoende te kiezen. Keuze gemaakt? Dan staat na aanschaf de toekomst letterlijk voor jouw deur.
Ga voor meer informatie over deze futuristische auto naar de website van Hyundai.