Cars & Bikes

Gewoonvoorhem test: de Land Rover Defender 90 X-Dynamic

Defender 90

Avontuur is het eerste woord waaraan je denkt als je de nieuwe iconische Land Rover Defender ziet. Vooral de Defender 90 D300 X-Dynamic SE, die wij mochten rijden, laat je hunkeren naar een ruig landschap die je vol trots en adrenaline kunt trotseren.

Robuust uiterlijk benadrukt avontuurlijke DNA

Bij de eerste aanschouwing viel gelijk de kleur op, een soort van mat-achtige blauwe kleur genaamd Tasman Blue. Een erg positief opvallende en moderne kleur. De Defender heeft een robuust uiterlijk, mede door de zwarte accenten zoals de ventilatieroosters en de 20″ 5-spaaks velgen met grote all-season banden. Ook de spoorbreedte en het reservewiel op de achterzijde benadrukken het avontuurlijke DNA van de auto.

Fijne rijstijl met veel luxe voorzieningen

Elke dag woon-werkverkeer is eigenlijk zonde voor het karakter van deze auto. Maar, het kan wel. Want de Defender beschikt over een fijne rijstijl en genoeg luxe voor een comfortabele rit over het Nederlandse asfalt. Bij het configureren van de auto zijn er talloze opties om toe te voegen. De 90 X-Dynamic beschikt over onder andere een 11,4 ” touchscreen met Apple CarPlay, elektrisch verstelbare voorstoelen, 3D surround-camera en keyless entry.

Waarom de Land Rover Defender 90 en niet de 110?

De ruimte in de Land Rover Defender 90 is beperkt, waarom zou je dan niet standaard voor de 5-deurs 110 kiezen? Eigenlijk is het antwoord vrij simpel. De Defender 90 heeft een kortere wielbasis dan de Defender 110 heeft en is lichter waardoor je de auto nóg beter door het ruwe landschap kan manoeuvreren.
De Defender 90  X-Dynamic heeft plek voor zes personen, drie personen op de achterbank en drie voorin. Het is namelijk mogelijk om tussen de twee voorste stoelen een rugleuning omhoog te klappen waardoor er een extra stoel vrij komt. Of je dit echt wilt is maar de vraag, want zodra alle stoelen gevuld zijn, hou je weinig ruimte over voor eventuele bagage.
Mocht je de Defender 90 mee willen nemen op bijvoorbeeld een roadtrip, dan is de ideale situatie met niet meer dan twee volwassen personen. Je kunt dan de achterbank plat leggen, zodat je daar de bagage kwijt kan. Je hebt dan meer dan genoeg ruimte.

Off-road beest

Het rijden in deze Defender op asfalt is geen straf, maar we wilden natuurlijk zo snel mogelijk het zand op om de echte eigenschappen van deze auto te kunnen testen.
Gebouwd voor de meest veeleisende omstandigheden
Het staat in de brochure vermeld dat de Defender 90 X-Dynamic gebouwd is voor de meest veeleisende omstandigheden. Laten wij nou net een mooie offroad plek kennen in Nederland om dit te testen.
Stijle hellingen met mul zand, grote modderplassen en diep water. Niets is te gek voor deze auto. Wat een plezier hebben we gehad in deze auto. Je merkt aan alles dat de Defender in zijn element is en we kregen het gevoel dat niets te gek was. Natuurlijk heeft ook deze auto een grens, maar eerlijk, die zijn wij niet tegengekomen.
Door alle extra’s en hulpmiddelen die op de auto zitten houd je keurig alles bij en weet je zeker dat je overal doorheen komt. Zodra wij het water aanraakte verscheen de functie Wade Sensing op onze touchscreen. We zagen precies hoe diep het water was en hoe diep we nog konden (maximaal 90 cm). Bij het nemen van hellingen geeft de auto aan hoeveel graden de auto gekanteld is. Ook is het mogelijk de auto te verhogen om toch net over die ene steile helling heen te kunnen rijden.

Wat zit er onder de motorkap?

De D300 zegt het al, het is een diesel. Onder de motorkap van de Defender 90 D300 X-Dynamic SE ligt een 221 kw/300 pk 3.0 zes cilinder Ingenium MHEV twin turbodiesel. De Land Rover Defender beschikt over All Wheel Drive en heeft een automaat. De topsnelheid ligt op 191 km/u en je zit in 6,7 seconden op de 100.
De nieuwe Defender is helemaal naar eigen wens te configureren. Van de meest unieke kleuren, maar ook verschillende pakketten zoals het Adventure Pack voor als je de natuur in wilt gaan of het Urban Pack om over de betonnen jungle te heersen.
De prijs voor een Defender 90 is vanaf 108.120. euro De D300 X-Dynamic die wij reden is vanaf 127.601 euro verkrijgbaar.