Entertainment

Met blockchain-game ‘Cradles’ gaan crypto verdienen én een ultieme game-experience hand in hand

Cradles :Origin of Species

Blockchain-gaming is booming. Op Twitter zien crypto-liefhebbers wereldwijd dat zogeheten gaming-DApps de DApp-scene binnendringen om de strijd aan te gaan met puur gedecentraliseerde financiële (DeFi)apps om dé go-to utility-applicatie op de blockchain te worden. Blockchain-game ‘Cradles’ is daar het ultieme voorbeeld van.

Revolutie in de gaming-industrie

Deze (DeFi)-apps hebben de gaming-wereld gerevolutioneerd voor miljarden gamers over heel de wereld. Vroeger kon je met uren aan inspanning slechts de game uitspelen, je personage naar een hoger niveau tillen of in-game items verdienen. Zelfs als spelers items konden ruilen voor in-game valuta (inwisselen voor echt geld), gebeurde dit op een gecentraliseerde marktplaats in het bezit van de ontwikkelaars van de game.

De populariteit van ‘Play-To-Earn’

De enige optie om de beste en zeldzaamste in-game items te vinden was door overdreven veel tijd te besteden aan het verslaan van anderen. Meestal gebeurt dit dan in een enorm onevenwichtige machtsstructuur waar het recht van de sterkste geld:  spelers met de beste items en vaardigheden zijn het best in staat om nog meer zeldzame en waardevolle items te winnen.

Maar aan dit oneerlijke systeem komt met de zogenaamde ‘Play-To-Earn’ of P2E-sector een eind. Met deze methode kan bijna iedereen met een internetverbinding de games spelen. Je kan punten en crypto verdienen die gamers vervolgens kunnen gebruiken voor het minen, fokken of creëren van unieke items vertegenwoordigd door non-fungible tokens (NFT’s).

En het mooie van alles is: gezien het feit dat deze NFT’s zich al op gedecentraliseerde netwerken bevinden, bezitten spelers daadwerkelijk de in-game items die ze zelf hebben gemaakt. Deze items kunnen ze bovendien zonder restricties aan anderen doorverkopen op P2P-marketplaces.

Zo introduceert P2E een manier waardoor spelers letterlijk kunnen spelen om geld te verdienen terwijl ze hun eigen geproduceerde inhoud blijven bezitten – win-win!

Verveling slaat toe door verslechterde ervaring

Door de enorme groei aan P2E-games valt er een groeiende trend van games die zijn opgezet als tokenomics-app waar te nemen. Bij deze apps zetten ontwikkelaars de basisprincipes van een game opzij en richten zij hun focus op het token-economiemodel in de game.

Met deze verlegde focus lijkt elke nieuwe P2E-game verschillende aanbod- en prijsmodellen en verschillende soorten mining en minting uit te proberen. Dit alles gaat ten koste van de nieuwe en creatieve spelideeën.

Wie een blik werpt op de recensies van deze blockchain-games ziet hetzelfde patroon: bijna elke beoordeling is afhankelijk van de inkomsten per uur in plaats van de game-ervaring.

Sommige recensies zijn zelfs te verwarren met tokens-beleggersgidsen, omdat de gaming-aspecten volledig worden genegeerd. Er wordt alleen gefocust op waar je de beste verdienratio’s kunt krijgen, waar je de NFT’s die je met het spel verdient, kunt verkopen en welke de beste verwijzingsmodellen hebben.

Oftewel, P2E-games zijn virtuele copycats van elkaar, die enkel en alleen verschillen in graphics en symbolische economie. Het woord ‘games’ kan dan ook beter uit de benaming worden gehaald, omdat de gamer weinig nieuwe ervaringen wordt geboden. Bovendien is er sprake van een vicieuze cirkel: ontwikkelaars worden niet gestimuleerd om dit te verbeteren. Gamers én ontwikkelaars zien het als een soort goudmijntje. Voor de échte gamers is dit een worst case scenario. De diehard-gamers worden het traditionele gamen daarom beu. Ze vinden dat commercie ertoe leidt dat alles draait om snel geld verdienen.

Het kapitalisme heeft gewonnen in P2E, maar gaming zelf heeft nog niet op de lange termijn geprofiteerd.

Cradles focust zich juist op beleving

Cradles: Origin of Species is er voor de gamer, niet voor de verdiener. Cradles is een gamingproject die echt wil innoveren in gaming door nieuwe ervaringen te bieden die niet mogelijk zouden zijn zonder blockchain-technologie.

Hoe dat terug te zien is? Simpel. In Cradles worden spelers toegejuicht om zelf op ontdekkingsreis te gaan en bij te dragen aan het onderhoud van de game-metaverse. Deze aanmoediging is er in vorm van crypto: door te ontdekken of dingen te doen word je als gamer rijkelijk beloond.

Met behulp van een nieuwe NFT-technologie, die is gebouwd volgens het EIP3664-protocol, zal Cradles voor het eerst worden gebruikt in modulaire NFT’s voor blockchain-gamers. Deze in-game NFT’s komen in vorm van items, personages én elementen. Gamers kunnen deze zelf maken, modificeren, combineren óf juist uit elkaar halen. Zo heb je als gamer eindeloze mogelijkheden van aanpasbare gameproducten die spelers kunnen ruilen.

Deze continu evoluerende NFT’s maken een metaverse mogelijk waarbij spelers een zogeheten ‘toenemende entropie’ kunnen ervaren. De wereld verandert constant en stort in als spelers niet helpen om deze te onderhouden. Zo moeten wapens telkens weer worden onderhouden en gebouwen moeten worden gerepareerd om te kunnen blijven werken.

Dragontar Club: de manier waarop games écht succesvol kunnen zijn

“We zijn erg enthousiast over de potentie van EIP-3664 als een modulaire NFT, omdat de mogelijkheid om NFT’s te gebruiken als daadwerkelijke praktische artikelen de huidige perceptie van NFT als een louter statisch digitaal beeld zou veranderen”, concludeert Cradles-oprichter T.Y. “Als een vroege demonstratie van EIP-3664 hebben we Dragontar Club gelanceerd, een community-mascotteproject voor onze game Cradles.”

Cradles wordt dus niet zo’n dertien in een dozijn blockchain-game waarmee spelers alleen kunnen verdienen. In plaats daarvan wordt er naast het verdienen veel gefocust op de game-ervaring, waardoor spelers zich, in plaats van een eenvoudig Play-To-Earn-concept, aansluiten bij een Play-And-Earn-gameomgeving.

Want zeg nou eerlijk: games draaien uiteindelijk om de ervaring en dat is de enige manier waarop games écht succesvol kunnen zijn.

Check de website van Cradles voor meer informatie.

Watch on YouTube