Cars & Bikes

De BMW i7 xDrive60 is de koningsklasse onder de elektrische luxury sedans

BMW i7 xDrive60

De elektrische revolutie is in volle gang en er zijn al enkele indrukwekkende modellen op de markt. BMW heeft het hek nu volledig van de dam gegooid met de introductie van hun gloednieuwe, volledig elektrische vlaggenschip: de BMW i7 xDrive60.

BMW i7 xDrive60 is lust voor het oog

De i7 is een toonbeeld van luxe en klasse in het elektrische auto segment. Met zijn strakke lijnen, brede wielkasten en de karakteristieke niergrille is dit model een lust voor het oog. De i7 combineert traditionele BMW-elementen met een futuristisch design. Het resultaat is een auto die zowel stoer als verfijnd oogt – een perfecte match voor de moderne man die van stijl houdt. Hoewel sommigen op de foto’s nog moeten wennen aan het design, is vrijwel iedereen verkocht door de aanwezigheid van de i7 wanneer ze deze in het echt zien.

Wanneer je instapt in de BMW i7, waan je je in een luxe cocon. Het interieur is voorzien van alle comfort en technologie die je maar kunt wensen. Denk aan een volledig digitaal instrumentenpaneel, een groot infotainmentscherm en een indrukwekkend Bowers & Wilkins audiosysteem.

Daarbij is er ook nog een indrukwekkend 8K-bioscoopscherm van bijna 32 inch dat zichzelf in de cinema mode uit het dak klapt. Iets waar menig passagier stijl van achterover valt. Over achterover liggen gesproken … Wanneer je het optionele Executive Lounge pakket hebt aangevinkt in de optielijst, kan de stoel rechtsachter omgetoverd worden tot een ware businessclass ervaring. De stoel kan naar achteren worden versteld, de benen omhoog en de rechtervoorstoel kan zo ver mogelijk naar voren worden verplaatst om een zee aan ruimte te creëren, dit alles terwijl je lekker gemasseerd wordt.

De bediening gaat via de 5,5 inch touchpanels die in de achterportieren verwerkt zijn, vergelijkbaar met de bediening van een smartphone. Deze bediening gaat verder dan alleen de multimedia, hiermee kan je ook alle privacy schermen en zelfs het openen en sluiten van de deuren bedienen, iets wat volledig automatisch kan.

Serieuze power onder de motorkap

De BMW i7 xDrive60 is niet alleen een lust voor het oog, maar heeft ook serieuze power onder de motorkap. De BMW i7 xDrive60 beschikt over 544 pk en 745 Nm koppel, waarmee deze gigant in 4,7 seconden van 0-100 km/u accelereert. Daarbij is de BMW i7 een ster in tussensprintjes door het voordeel van instant power van een elektrische aandrijving. Deze power en voordelen van een elektrische aandrijving zorgen er ook voor dat de BMW i7 ‘bizar soepel’ te rijden is, zonder te schakelen of het opbouwen van koppel door hoger in de toeren te moeten gaan. De BMW i7 zweeft letterlijk over de weg.

Is 544 pk en 745 Nm koppel niet voldoende? De BMW i7 M70 is ook een optie met maar liefst 660 pk en 1.100 Nm koppel.

Snelladen & range

De i7 is niet alleen snel op de weg, maar ook aan de laadpaal. Bij het snelladen aan een DC-laadpaal kan dit tot wel 195 kW per uur, wat ervoor zorgt dat de i7 zijn 106 kWh grote accupakket in zo’n dertig minuten tot 80 procent oplaadt. Met een volle accu ligt de WLTP-range rond de 600 kilometer, in de praktijk ligt dit door onder andere de grote velgen rond de 400-450 kilometer. Maar dit is nog steeds een indrukwekkende range die meer dan voldoende is voor de dagelijkse kilometers.

De grootste concurrent van de BMW i7 is de Mercedes EQS. Waar BMW ervoor heeft gekozen om de nieuwe BMW 7 serie ook in een volledig elektrische variant uit te brengen, heeft Mercedes ervoor gekozen om de ‘elektrische S-klasse’ volledig op zichzelf te ontwerpen. Dit laatste zorgt ervoor dat de EQS zowel qua prestaties als range net wat beter uit de verf komt. Maar in onze ogen legt de EQS het volledig af op het gebied van luxe sedan zijn, zowel in het interieur als exterieur is de BMW i7 simpel gezegd een veel mooiere en luxere wagen.

Conclusie

We kunnen stellen dat de BMW i7 een indrukwekkende toevoeging is aan het groeiende aanbod van elektrische auto’s. In het segment van elektrische luxe sedans is de BMW i7 op dit moment in onze ogen de benchmark als het gaat om luxe, presence en rijcomfort. Het model dat wij reden was uitgevoerd in de kleur Tansanit metallic en bezat bijna 50.000 euro aan opties, iets wat de totaalprijs op 202.139,87 euro bracht.

Meer lezen over auto’s die wij hebben getest? Check dan eens de Land Rover Defender 90 X-Dynamic.