Aangezien menig autoliefhebber wel weet dat de Britse F1-coureur Lewis Hamilton in zijn Mercedes iedereen afgelopen jaar het nakijken gaf op de tracks van de Grand Prix, hoeven we de kracht van de Duitse autogigant niet meer op het podium te plaatsen – Dat doen zij namelijk zelf wel. En dit zullen ze ook blijven doen in de nabije toekomst; aangezien Mercedes dicht in de buurt is van het produceren van een Formule 1-motor die een vermogen van meer dan 1000 pk levert, volgens motorrijder Andy Cowell.
Mercedes domineerde het V6 turbo-hybride tijdperk en behaalde vier opeenvolgende dubbele wereldkampioenschappen. De ontwikkeling van de aandrijfeenheid was zodanig dat Cowell vorig jaar aangaf dat Mercedes de 900 pk had overschreden, en nu zegt dat het op weg is om de grens van 1000 pk te doorbreken. “We zijn dichtbij,” vertelde Cowell Motorsport.com. “Ik weet zeker dat dit ooit zal gebeuren.”
Thermische Efficientië
Dit jaar sloeg de motor een mijlpaal op de dyno toen hij voor de eerste keer de 50% thermische efficiëntiebarrière verbrak. De vooruitgang van de fabrikant zou zijn M08 EQ Power + de meest efficiënte racemotor ooit hebben gemaakt.
Thermische efficiëntie wordt berekend op basis van de hoeveelheid nuttige energie die kan worden geproduceerd uit een gegeven hoeveelheid warmte-invoer – wat een belangrijk aandachtspunt geworden is voor moderne motorbouwers. Zeker sinds de brandstofstroom in de Formule 1 maar 100 kilogram per uur mag bedragen. De eerste turbo-hybride motor van Mercedes, geïntroduceerd in 2014, had trouwens een efficiëntie van 44 procent.