Het kroonstuk in de CLS-klasse werd door Mercedes AMG in Detroit gepresenteerd. De topsnelheid van de CLS 53 mag dan wel begrensd zijn op 250 km/h, maar komt toch met een heerlijke 436 pk en 520 Nm sterke 3,0-liter zes-in-lijn, een blok met een turbo en een elektrisch aangestuurde compressor, dat is gekoppeld aan een elektrisch EQ Boost-systeem. De eerste geëlektrificeerde AMG ooit komt hiermee tijdelijk over 250 Nm en 22 pk extra te beschikken. Laten we maar gewoon een ritje maken:
Als je wil schakelen kun je beroep doen op een AMG Speedshift-transmissie met negen verzetten en een dubbele koppeling. Inmiddels is de 4Matic+ vierwielaandrijving wel standaard, maar Mercedes-AMG belooft een zeer directe gasrespons.
E 53 Coupé
Met de CLS 53 kwamen ook direct de AMG-smaken van de E-klasse Coupé en E-klasse Cabrio. De CLS 53 en E 53 Coupé zijn aan elkaar gewaagd en schieten allebei in 4,4 seconden naar de 100 km/h. Hiermee laten zij de E-klasse Cabrio met 0,1 tel achter zich! Gemiddeld verbruiken de CLS en E-klasse Coupé zo’n 8,4 l/100 km, voor de E-klasse Cabrio ligt het verbruik op 8,5 l/100 km.
Mocht je die begrenzing op de CLS 53 nou heel jammer vinden, dan kun je ‘m met het AMG Drivers Package verhogen naar 270 km/h. Verder is nog even afwachten of Mercedes-AMG nog met een CLS 63 aan komt zetten.