Cars & Bikes

Gereden: Tesla model S P90D!


Als grote liefhebbers van brandstofdampen en ronkende motoren was het bij deze autotest toch net even iets anders. Jawel, de eerste elektrische auto in onze lijst. Wat dat betreft wel gelijk een van de topstukken in dit segment, de model S P90D.
Het in 2003 opgerichte Amerikaanse merk zal niemand ondertussen meer onbekend zijn, wanneer er over elektrische auto`s gesproken wordt zal deze naam, in combinatie met Elon Musk,  altijd wel vallen.
De Model S zag voor het eerst in 2009 het daglicht als prototype waarbij de eerste basisversie in 2012 beschikbaar was. Ondertussen zijn er steeds krachtigere versies uitgekomen waarbij de P90D op dit moment de één na snelste Model S is.
Eenmaal aangekomen bij Tesla voelde wij ons bijna schuldig om met een normale benzinemotor het terrein op te rollen. Je bent letterlijk omringt door alleen maar Tesla`s die aan alle kanten  moeiteloos en geruisloos om je heen zoeven. De variant die wij meekregen was de nieuwe facelift en had letterlijk alle goodies, van de mega velgen (die de auto erg goed doen), het grote zonnedak tot het carbon fiber spoilertje, alle opties waren aanwezig. Dat maakte ook dat de auto die wij meekregen een prijskaartje had van 164.000 euro.
Eerst tijd voor een kort introductie rondje. Ja, gevoelsmatig is het erg raar dat je de auto niet hoeft te starten wanneer je instapt. Je zet de auto in drive en ja hoor, je kan gelijk rollen. De manier waarop is gelijk indrukwekkend, zoiets vloeiend is met een brandstofmotor natuurlijk nooit te evenaren.

Wegligging?

Ja… het is natuurlijk een zware auto. Toch ligt de Model S erg strak op de weg. Hier is een logische verklaring voor. Het grootste deel van het gewicht zit hem in de battery-pack. Dit gewicht ligt allemaal in de bodemplaat wat ervoor zorgt dat de Model S een laag zwaartepunt heeft, iets wat in grote mate bijdraagt aan de wegligging en de auto zo goed als niet laat overhellen.

Snellll

Ook bij het accelereren kun je je bijna niet voorstellen hoe zwaar deze auto is in combinatie met het gemak waarmee de auto naar de 150+ toe schiet. Toch liegen de cijfers er niet om. Er wordt gesproken over vermogens tot 773 pk en 1100+ Nm koppel, toch is dit niet 1 op 1 over te nemen in vergelijking tot brandstof motoren. Dit immense koppel en pk`s zorgen voor een acceleratie van 0-100 in 3.0 seconden… keer op keer. Geen onderdelen die oververhit raken en niet het gevoel dat je onderdelen erg zwaar belast. Het voelt simpelweg erg solide aan.
Waarbij merk je het wel…? Bij het remmen, de Model S gaat moeiteloos zo hard dat je soms vergeet hoe snel je daadwerkelijk gaat. Die krachten moeten toch opgevangen worden wanneer je wat harder rijdt wat ervoor zorgt dat de remmen behoorlijk aan de bak moeten.
Over de remmen gesproken, iets wat erg goed en fijn werkt is het regeneratiesysteem. Wanneer je het “gaspedaal” loslaat gebruikt de Model S de voorwaartse energie om de batterij op te laden. Zie het als afremmen op de motor, maar dan toch net even anders. De Model S remt zodanig af op dit systeem dat je je rem, bij rustig rijden, veel minder nodig hebt dan bij een normale auto wat de slijtage ten goede komt.

Interieur

Het interieur van de Model S is redelijk minimalistisch en is misschien toe aan een kleine update aangezien het sinds 2012 vrijwel onveranderd is gebleven. Toch doen ze qua innovativiteit gewoon mee in het topsegment. Dit komt mede door de mega ipad die je tot je beschikking hebt en die, door Tesla, ge-update kan worden met nieuwe interfaces en updates. Toch is de cockpit, want zo voelt het, van de Model S een fijne plek om in te vertoeven die overigens ook lekker ruim is.

Dagelijks gebruik

Vooral bij het woon- werkverkeer ga je het comfort van de Model S erg waarderen. De auto brengt letterlijk een stukje rust in het drukke verkeer. Wat ook erg fijn werkte, de autopilot. Zeker in de file vonden wij dit heel erg relax! Waar iedereen om je heen continu bezig is met optrekken en remmen zit je in de Model S in alle rust om je heen te kijken terwijl de auto de rest doet.
Met de P90D konden we goede afstanden op een volle accu rijden, ondanks dat we uiteraard regelmatig van de acceleratie genoten kwamen we uit op zo`n 350 km op een volle lading. Hang je hem aan een supercharger zit je in zo`n 25 minuten weer op een actieradius van zo`n 250 km.
Wat maakt de Model S voor ons nou zo speciaal? Het feit dat je redelijk onopvallend en stil door het verkeer kan gaan in je 4 deurs familie auto en je tegelijkertijd een bepaalde vorm van ontspannen rijden geeft door de souplesse en smoothness van deze auto… maar ondertussen de power aan boord hebt om letterlijk alles wat je tegenkomt eruit te rijden. En tja, als je dit eenmaal ervaren hebt kun je niet ontkennen dat dit is waar het in de toekomst naartoe gaat.