Anderhalf jaar geleden mochten we ook al eens in de Range Rover Evoque rijden, het was één van de eerste auto’s waar we voor Gewoonvoorhem in mochten rijden en wat een fijne auto om in te rijden. Nu mochten we weer de Evoque testen, maar dan het nieuwste model. De nieuwe Range Rover Evoque heeft vorig jaar namelijk een facelift gekregen.
Na de sleutel in ontvangst te hebben genomen was het tijd om de luxe bolide te bewonderen. Wat meteen opviel aan het exterieur was de nieuwe kleur Baltoro Ice in combinatie met het Black Pack, wat de auto een moderne sportieve uitstraling geeft. Wat verder opvalt aan de gefacelifte Evoque is de voorkant, de auto heeft een nieuwe voorbumper, grille en led-lampen. In totaal zijn er twee nieuwe varianten voor de grille en drie nieuwe ontwerpen voor de velgen.
De Ingenium-dieselmotor
Maar niet alleen het uiterlijk is veranderd, de nieuwe Range Rover Evoque heeft ook een nieuw motorblok gekregen. Land Rover kwam vorig jaar met de introductie van de Ingenium-dieselmotoren. De viercilinder diesel heeft een vermogen tot 180 pk. Het verbruik van de basisdiesel met 150 pk is 4,2 l/100 km (109 gram CO2/km). Die versie maakt de Evoque de zuinigste Land Rover ooit. De benzine uitvoering heeft een Si4 met 2,0-liter turbomotor met 240 pk.
Het interieur
Ook het interieur is iets aangepakt, we zien onder andere nieuwe stoelen en deurbekleding. De Range Rover Evoque waar wij in reden heeft mooie zwarte lederen bekleding met dubbele stiknaden, iets wat in onze ogen de perfecte kleur is voor het interieur in een auto. Het dashboard en de deurbekleding zijn tevens met dit luxe leer bedekt, dit geeft een luxe gevoel en maakt het plaatje binnenin de Evoque qua bekleding helemaal af. Het gigantische glazen panorama dak geeft tijdens het rijden een extra dimensie en maakt de auto optisch nog ruimer.
Het stuur en het dashboard zijn minimaal veranderd, de Evoque beschikt over Land Rover’s nieuwste infotainmentsysteem, de InControl Touch Pro. Een makkelijk 8″ touchscreen waarop je onder andere de apps van jouw smartphone kan bedienen.
Natuurlijk hebben we ook Spotify aangesloten om het Meridian audiosysteem te testen, helemaal niks mis mee!
Onze rijervaring
Hoog op de weg liggen geeft je overzicht tijdens het rijden. Dat in combinatie met luxe en power maakt de Evoque een hele fijne auto om in te rijden. Het is natuurlijk geen Range Rover Sport SVR, maar met die 2.0 liter diesel met 180 pk kom je zeker geen vermogen tekort.
Het onderstel van de Evoque ligt ondanks z’n hoge wegligging goed en strak op de weg en zorgt voor een soepel bochtgedrag. Dankzij de Adaptive Dynamics krijg je een optimale balans tussen rijcomfort en controle. Ook beschikt de auto over Adaptive Cruise Control, perfect voor lange afstanden.
Ditmaal zijn we niet offroad gegaan, maar dit hoort een echte Land Rover natuurlijk gewoon te kunnen. Zo ook de Evoque, deze heeft meerdere opties als Terrain Response en Hill Descent Control om ook het ruigste terrein aan te kunnen.
De Range Rover Evoque komt in de uitvoeringen coupé, vijfdeurs en convertible. De goedkoopste uitvoering begint bij 43.800 euro.