Toen we wisten dat we de F-Type een klein weekje mochten lenen begon ons hart al sneller te kloppen. Toch moesten we nog even geduld hebben, wat overigens prima onderbroken werd. Eerst stond er nog een trackday met Jaguar op de planning waarbij we al met alle varianten kennis mochten maken!
Trackday
Tijdens de trackday met Jaguar hebben we vrijwel alle modellen die Jaguar op dit moment verkoopt over het circuit van Zandvoort geknald. Hierbij sprongen de F-Types, die uiteraard het meest ‘track’ geschikt zijn, er het meeste uit. Al gelijk waren we onder de indruk van het bizar luide doch prachtige geluid die deze monsters produceren.
Onder leiding van instructeurs was het dan ook aan ons de beurt om alle F-Type modellen een aantal rondjes over het circuit heen te blazen en wat een genot was dat! Na de eerste paar keer op onze donder te krijgen omdat we iets te graag te veel gas wilde geven in de bochten, waarop de F-Type gelijk zijn kont om wil gooien, kwam de souplesse er steeds meer in. Afijn, we waren nog geen Max Verstappen maar kwamen na wat coaching toch aardig in de buurt.. tenminste dat dachten we.
Toen was het tijd om maar eens bij oud F1-coureur Robert Doornbos in de auto te stappen die even voordeed hoe hij een rondje Zandvoort doet in een F-Type… geweldig en oké.. we stonden weer even met beide benen op de grond!
Doe mij die maar
Na de trackday meegemaakt te hebben en serieus alle types geweldig te vinden was het toch erg makkelijk toen de vraag gesteld werd: welke F-Type wil je een klein weekje lenen? De V6? V8 R? … Nou, doe ons die V8 R AWD maar, het liefst die witte, die vinden wij gewoon heel bruut! Afijn, dat was dan ook precies de allerduurste F-Type die je bij elkaar kan configureren op het carbon dak na dan… ach.. een panorama dak staat hem toch beter!
Met een basisprijs van 166.000 euro is de V8 R AWD alles behalve goedkoop, sterker nog, hoe wij hem meekregen is de cataloguswaarde maar liefst 195.000 euro. Letterlijk alle opties zaten erop: panorama dak, ceramische remschijven, dikke 20″ velgen, Glacier White Metallic lakje, Performance stoelen met rood lederen bekleding, suede dakbekleding, Meridian geluidsinstallatie, Sport Design pak black (extra aggressieve defuser voor en achter met daarbij zwarte in plaats van chrome details)… shall we go on?!?! Check maar eens de Jaguar F-Type configurator om zelf eens te kijken hoe jouw ideale F-Type uit de verf zou komen.
Kwijl
Daar stond hij dan, voor de deur van Jaguar waar we naar binnen moesten om even de sleutel op te halen. In het echt komt het design van de auto pas helemaal tot zijn recht omdat hij nog breder, lager en sportiever oogt dan op foto’s. De lijnen die snelheid ademen, de dikke kont die zo gruwelijk mooi ontworpen is, de 4 uitlaattips die iets omhoog wijzen en alle details die de aandacht grijpen! Wij konden niet wachten om in te stappen.
Met de sleutels eenmaal in ons bezit was het dan ook tijd om het monster wakker te maken. Met een grom wordt de 5.0 liter V8 met 550!! pk dan ook wakker en pakt gelijk de aandacht van iedereen die in de buurt staat. Ja, het geluid van deze auto is erg indrukwekkend.
Hoe is het om in de F-Type V8 R te rijden?
Als eerste echte sportwagen na de E-Type had de F-Type zichzelf aardig te bewijzen. Is dat gelukt? Jazeker! Het totaalplaatje klopt gewoon. Door het prachtige uiterlijk, mooie interieur, de performance en het geluid is de F-Type simpelweg de total-package. Bij het instappen zijn er dan wel een paar settings die je even moet aanzetten wil je het beest volledig loslaten. Schakel even de dynamische rijmodus in en zet het pookje in Sport en je bent klaar om te knallen. Zorg overigens ook ten alle tijden dat je de kleppen in de uitlaat openzet, dan heb je geen muziek meer nodig ;).
De auto is dan wel een AWD maar rijdt eigenlijk als een RWD. In principe wordt 100% van het vermogen naar de achterwielen gestuurd en wordt het AWD systeem alleen echt aangesproken in zeer gladde condities zoals sneeuw en ijzel. Dat zorgt er ook direct voor dat je de F-Type niet moet onderschatten! Ga jij iets te trigger-happy om met je rechtervoet? Dan haalt deze kat gelijk uit en zal vrijwel direct uitbreken. Iets waar de minder ervaren bestuurder zeker rekening mee moet houden wanneer ze even willen “spelen”.
Volgens Jaguar gaat de F-Type in 4.1 seconden van 0-100 maar dat voelt een stuk sneller en met een top van 300 km/u zijn de getallen die op de teller omhoogschieten zodra je het gas even intrapt werkelijk bizar. Met tussensprintjes waar je bang van wordt zorgt elke paar seconden gas geven voor rijbewijs invorderende snelheden.
Terugkomend op het geluid, dat is werkelijk waar fenomenaal maar ook bijna strafbaar luidruchtig en niet ideaal wanneer je stilletjes ‘s nachts weg moet rijden of vroeg in de ochtend. Daar heeft Jaguar dan ook aan gedacht, de kleppen in het uitlaatsysteem zijn dicht te zetten waardoor de auto redelijk stil wordt.
Conclusie
Wat een gave auto was dit om in te rijden en dat vindt iedereen om je heen ook. Tientallen nekken verdraaien op de snelweg, tijdens het tanken krijg je genoeg complimentjes, mensen blijven staan om je weg te zien rijden, maken foto’s of volgen je zelfs met een Go-Pro. Hebben wij iets negatiefs kunnen vinden? Mmmm 2 stiksels in de rug van de stoel waren naar onze mening iets te dik en “voelde” we na een lange zit. Ach, als dat het enige is? Dat zegt genoeg ;)…
Met 550 pk is het hier misschien een overkill en tja je staat wat vaker aan de pomp… Nederland is ook nog eens prijstechnisch erg onvriendelijk tegen deze zware varianten. Om die reden zal de V6 hier veel vaker verkocht worden. Speelt geld geen rol dan adviseren wij je toch de V8! De 4 uitlaten, het zwaardere V8 geluid en daarbij de mind-boggling performance maken de auto nog net even iets bruter!