Is de Range Rover Sport Supercharged V8 met 510 pk niet voldoende? Dan heeft Range Rover voor jou de oplossing. Juist, de Range Rover Sport SVR is op alle fronten simpelweg een stuk bruter. Of we het nu hebben over het geluid, de wegligging, de acceleratie of de pure looks. Wat een beest!
Je merkt het al, wij zijn fan! Toen we de kans kregen om deze 2300 kg wegende bruut te rijden waren wij dan ook helemaal in onze nopjes.
Waar staat SVR voor?
Range Rover heeft sinds enige tijd hun SVO “Special Vehicle Operations” afdeling. Deze afdeling pakt bestaande topmodellen op twee punten aan: pure luxe of snelheid. Dat laatste krijgt dan ook de badge SVR “Speciale Vehicle Racing” opgeplakt. Iets wat meer dan waargemaakt wordt met de Range Rover Sport SVR die in 8 minuut 14 over de Nurburgring geknald is.
Leven met een Range Rover Sport SVR
Laten we vooropstellen dat de SVR letterlijk een alleskunner is. De verschillende Rijmodi in combinatie met de 8 traps automaat zorgen ervoor dat elke situatie door de SVR getackeld kan worden. Of we het nu hebben over rustig cruisen of behoorlijk vaart maken, het gaat allemaal zonder moeite. Oja, en vergeet vooral het offroaden niet… het is en blijft een Range Rover!
Het geluid
Het geluid in de Range Rover Sport SVR is bijna te bizar voor worden. Zeker wanneer de dynamische uitlaat open staat en er vuurwerk uit de knalpijpen sputtert. Zien mensen je niet aankomen? In no-time kijken ze om door het (erg lekkere) kabaal dat in de verte nadert. Afijn, luister zelf maar:
Wegligging
Met het dynamisch onderstel ligt de SVR verrassende goed op de weg. Wanneer de auto in de dynamische rij modus is gezet en het onderstel lekker strak staat vreet deze gigant bochten op alsof het niks is.
Pure prestatie
Met 550 pk en 690 nm koppel onder de motorkap is er geen tekort aan power, zeker omdat het volledig koppel bij 2.500 rpm helemaal beschikbaar is. In 4,7 seconden schiet de SVR al schreeuwend naar de 100 km/u die vlot door blijft lopen tot de begrenzer die ingesteld is op 260 km/u. En tja, met dat geluid pak je elk moment aan voor een lekker acceleratiemomentje.
Verbruik
De prestaties in combinatie met het formaat van de auto ga je natuurlijk wel ergens voelen. Niet dat het de gemiddelde Range Rover Sport SVR koper iets kan schelen, want met een prijskaartje vanaf €195.000,- is het geen auto voor jan modaal zijn. Tijdens de dagen dat we de SVR testte kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van zo`n 1 op 5 waarbij op een dag met wat lekker doorrijden het verbruik tot zo`n 1 op 3 daalde. Toch mocht dat de pret niet bederven.
Dusss
Eigenlijk is de Range Rover Sport SVR op alle fronten net even over de top. Het geluid, uiterlijk, het interieur en de prestaties schreeuwen allemaal om aandacht. Aandacht die deze aandacht zeker verdient… een dikkere Range Rover Sport ga je nou eenmaal niet vinden!