Cars & Bikes

Gereden: Nissan Qashqai!


Als we door de jaren heen naar de Nissan Qashqai kijken, zien we dat er elk jaar weer stappen in de goede richting gezet worden betreffende het design. Zo ook het 2015 model met strakkere lijnen, een frisser en sportiever uiterlijk en meer opties dan ooit, gaat deze cross-over prima met de tijd mee. Genoeg reden om hem eens voor een weekje uit te proberen.
Het model dat we meekregen was de 1.2 DIG-T benzine als Connect Edition die bijna alle opties bevat… bijna ja, de Tekna variant heeft nog net een paar puntjes meer. Met een diep blauwe kleur, mooie 18″ velgen en genoeg chrome accenten was het niet de minste qua looks.

De 1.2 benzine motor

Enfin, een 1.2 motortje in een relatief grote auto is wel wat aan de lage kant. Met 115 pk voelt de auto ook niet erg sterk aan maar heeft voldoende pit, meer dan verwacht. Gedeeltelijk komt dat doordat het volledig koppel al bij 2000 toeren beschikbaar is.
Een pluspunt van deze milde motorinhoud? Een redelijk zuinige auto voor het formaat! Waarom redelijk? Eigenlijk hebben we al het rijden tot 110 km/u als erg zuinig ervaren, reden we 120-130 was het niet te doen om in de buurt van de fabrieksopgaven te komen. De auto is overigens ook erg stil van binnen en voelt “well-build” aan.
Voor de Europese markt, waar we het simpelweg fijner vinden als de vering niet al te soft is, is de auto ook iets stugger gemaakt. In combinatie dat de auto iets lager en breder is dan vorige modellen zorgt dit voor een prima wegligging van een auto in dit segment.

Het interieur

Niet alleen de buitenkant, ook het interieur gaat goed met de tijd mee. De stoelen zitten erg fijn en met een strak ontworpen dashboard, panoramisch dak en gebruik van luxer aanvoelende materialen gaat Nissan goed met de tijd mee. Dit geldt ook voor het media systeem met 7 inch touchscreen dat goed reageert en alles heeft wat je nodig hebt. Uiteraard beschikt het over de normale zaken als navigatie en radio en kun je je telefoon linken door middel van bluetooth en is er een USB aansluiting beschikbaar. Dat niet alleen, het systeem is ook te koppelen aan connected services zodat je real-time informatie binnen kunt krijgen over bijvoorbeeld: verkeersinformatie, brandstofprijzen, het weer en vluchtinformatie. Ook zijn er apps te installeren en is het naar wens in te richten.
Ben je geen ster in inparkeren? Geen zorgen,  de Qashqai heeft een 360 graden systeem (Around View Monitor) met camera support dat een birds-eye-view van je auto op het scherm weergeeft zodat je dit in alle veiligheid en met groot kunt doen.

Veiligheid

Over veiligheid gesproken, de Qashqai beschikt over een grote range van systemen op de Qashqai voor zowel het ondersteunen van het rijcomfort: Active Trace Control, Active Ride Control en Xtronic Active Engine brake. En op de luxere modellen ten behoeven van de veiligheid het Nissan Safety Shield en Shield plus met opties als: frontale botsing bescherming, Rijbaan assistent, Verkeersbordherkenning, Groot licht met adaptieve dimstand, Dode hoek waarschuwing, Detectie van bewegende objecten en vermoeiheidswaarschuwing.

Conclusie

Met de nieuwe Nissan Qashqai kun je je zeker vertonen! Voor het geld, 30.000 zoals wij hem gereden hebben, dat je uitgeeft krijg je een goede degelijke auto met erg veel opties. Over opties gesproken, dan moet je wel voor de Connect of Tekna editie gaan. Deze varianten hebben de meeste opties en geven in onze ogen ook het meest waar voor het geld. Geef je hier minder om, dan is de Qashqai al vanaf 24.000,- te krijgen.
Afhankelijk van je rij gedrag en de afstanden die je rijdt is er altijd wel een versie die goed bij jou past. Rij je veel lange afstanden maar staat zuinigheid voor jou bovenaan, ga dan voor de kleine diesel variant. De benzine die wij gereden hebben is meer geschikt voor de kleinere afstanden en wat lagere snelheden. Wel zouden wij hem in zwart of donkergrijs bestellen voor een wat mannelijkere uitstraling, waarbij mooie velgen wel echt een must zijn!
Nieuwsgierig geworden naar de Nissan Qashqai? Neem gerust een kijkje op hun website! 🙂