Uncategorized

Gereden: Porsche 911 Carrera S


Na een aantal supercars gereden te hebben, mocht Porsche zeker niet meer aan het lijstje ontbreken. Zogezegd kwam er de uitnodiging in de mailbox, of we kennis wilden maken met de nieuwe 911 Carerra door een rijtraining te krijgen die elke nieuwe Porsche eigenaar krijgt…. Uhmmmm JA!

Porsche Centrum Leusden

Eenmaal aangekomen bij Porsche Centrum Leusden konden we gelijk wegkwijlen bij al het moois dat in de showroom stond. Van een dik aangeklede Porsche Cayenne tot een Turbo S die voor het raam staat te shinen, een walhalla voor elke Porsche-liefhebber.

Toch gingen wij aardig neutraal deze ervaring in, oké Porsche is een van de grootste supercar merken, maar aangezien wij nog nooit in een Porsche gereden hadden, waren we van tevoren enigszins bang dat het allemaal een beetje te klinisch zou zijn met de German engineering.

Goed begin van de dag

Na eenmaal kennis gemaakt te hebben met de rij-instructeur, was het tijd om richting de auto te gaan. Een gloednieuwe 911 Carrera S coupé stond klaar en de sleutel werd overhandigd, we hebben wel eens slechtere dagen.

German engineering

Eerst eens wat vertrouwen krijgen in de 911 Carrera S en erachter komen wat de auto allemaal voor “standjes” heeft. Uiteraard met het belangrijkste beginnen, voordat je hard wilt rijden moet je vertrouwen hebben in het stoppen, de remmen dus! Na wat ABS remmingen kreeg je al snel door dat ondanks abrupt remmen de auto perfect onder controle blijft, zelfs zo stabiel dat dit ook prima met losse handen te doen is. Oké German engineering, complimenten, het eerste vinkje was al snel verdiend.

Standjes en wegligging

Daarna was het tijd om eens de wegligging aan de tand te voelen op de bochtige wegen rondom Leusden. Samen met de achteras besturing is dit een erg wendbaar beestje! Het door de bochten jagen van de nieuwe Carrera gaat dan ook zo makkelijk dat je grenzen verder liggen dan je in eerste instantie denkt. Een prima moment om eens de verschillende “standen” van de auto uit te testen. Op het stuur zit een draaiknop (zie foto hierboven) met 0 – S – S+ – I, die staan voor normal, sport, sport plus en individueel. Afijn, 0 is de normale rijmodus, de PDK (g*d wat een heerlijke versnellingsbak) gedraagt zich lekker rustig, de vering staat wat softer en de kleppen in de uitlaat zitten dicht. Op sport blijft de PDK wat lager in zijn versnellingen / hoger in de toeren om wat feller op het gas te reageren en bij de sport plus gaat dat nog een stapje verder. Hierbij wordt ook het dynamisch onderstel scherpgesteld en is de auto helemaal ready to go. Standje individual kan je helemaal naar wens instellen. Oja, en vergeet vooral het knopje in het midden niet, de ‘Sport Response’-knop. Met dit fijne knopje wordt alles voor 20 seconden helemaal strak gezet voor maximale acceleratie. De auto gaat gelijk naar de 5500-6000 toeren en het motormanagement zorgt voor een extra snelle motorrespons, #loveit.

Watch on YouTube

De autobahn!

Nadat we gewend waren aan de auto was Nederland te klein voor ons en de 420pk, dus op naar Duitsland! Na het ervaren van de wendbaarheid, wegligging en remvermogen was het nu tijd om eens de acceleratie en snelheid te ervaren. Dit viel alles behalve tegen! De 3 liter met 420 pk katapulteerde ons keer op keer in 3,9 seconden van 0-100 (ja we hebben heel wat op en afritten gepakt ;)) en duwde met gemak de 911 Carrera S keer op keer voorbij de 250 km/u grens. Na een uurtje bij de buren gespeeld te hebben was het helaas tijd om weer terug te keren met daarbij het moeilijkste van de dag: weer aan de Nederlandse snelheidslimieten houden.. En het overhandigen van de sleutel….

Te klinisch? Uhmmm nee!

Wat vinden wij nu eigenlijk van deze auto? De lay-out is zeer goed, het is alsof je een jas aantrekt waarbij de auto een verlengde van jezelf is. Alle “controls” wennen snel en het zicht is zeer goed. Terugkomend op de wegligging, die is simpelweg subliem! Met de meesturende achteras is de 911 Carrera S zeer wendbaar en stabiel in bochten. Dit zowel bij hoge als bij lage snelheden. De 3 liter met 420pk zorgt voor topprestaties, zeker als je je bedenkt dat deze auto een gemiddeld verbruik van 7,7 l/100km heeft. Het geluid is, zeker met het sportuitlaatsysteem, ear-pleasing en de angst voor een te klinische ervaring is volledig weggevaagd. De German engineering zorgt ervoor dat alles simpelweg klopt en dan nog een beetje beter! Toch ontbreekt het totaal niet aan beleving en is het sturen in deze auto puur genieten.

Wil je nog meer weten over de nieuwe 911 Carrera S, check dan deze link!