Cars & Bikes

Gereden: Mazda MX-5, een echte stuurauto!


Al meer dan 25 jaar werkt Mazda aan het perfectioneren van hun lichte sportauto. De cijfers liegen er niet om… met meer dan 960.000 verkochten exemplaren is de MX-5 de populairste roadster ter wereld! Wij waren uitgenodigd om in en rondom Barcelona de auto eens uit te proberen.

Agressiever uiterlijk

Al enigszins bekend met de vorige modellen heeft Mazda het deze keer toch weer voor elkaar gekregen om het ontwerp van de auto de innoveren. De auto ziet er sportiever en een tikkie agressiever uit waarbij alles gefocust is op de bestuurder. Alle tellers en bediening zijn dan ook gecentreerd op de bestuurder om volledige harmonie tussen bestuurder en voertuig te creëren.
Wetende dat de MX-5 bekend staat om zijn goede wegligging en rijgedrag, mede door de perfecte 50/50 gewichtsverdeling en erg laag gewicht, hadden wij erg veel zin om de bochtige bergweggetjes rondom Barcelona op te zoeken.

Heerlijk in de bochten

Eenmaal ingestapt voelde de auto iets aan de krappe kant aan. Met een lengte van 1.92 zit je wel echt op de grens van wat prettig is in de auto. Ben je langer? mmm doe maar niet! Met de 2.0 SKYACTIV met 160pk onder onze kont gingen we de auto eens goed aan de tand voelen. Zoals verwacht voelt de auto niet erg rap aan op rechte stukken en de snelweg. Mazda wil niet aan de turbo`s waardoor de pk`s per liter redelijk “laag” blijven. Wel krijg je hierdoor een lineaire vermogens lijn en ook nog eens wat meer efficiëntie qua gebruik.
Eenmaal aangekomen bij de bergweggetjes zijn we de milde acceleratie volledig vergeten. Je kan heerlijk je snelheid vasthouden en de MX-5 letterlijk door de bochten laten dansen. De auto schakelt heerlijk en ligt zo strak op de weg dat het bijna verboden zou moeten worden.

Hoe heeft Mazda dit voor elkaar gekregen? Er is vooral erg veel aandacht besteed aan gewichtsverlies (slechts 950 kg), een laag zwaartepunt en een stijf frame. Dit is onder andere te zien aan het spaceframe met daarbij de extra verstevigde link langs de aandrijflijn.

Dusss

Al met al een hele leuke auto om te rijden! Het is niet de snelste auto maar dat haalt de lol er bij deze auto niet vanaf! De wegligging is top en zal zeker gewaardeerd worden door de puristen onder ons.
Raden wij deze aan als ‘main-car’? Nee.. en al helemaal niet als je aan de lange kant bent. Maar voor erbij? Zeker weten! Met prijzen varierent van 29.000 tot 36.000 is deze auto het geld meer dan waard!